Samfunnsansvar

Mens Sverige har redusert sine klimagassutslipp med 25 prosent siden 1990, har utslippene i Norge økt med 3,9 prosent.

Norge taper i klimakampen mot Sverige

For første gang er klimautslippene lavere i Sverige enn i Norge. Det viser nye utslippstall for fjoråret.

Publisert Sist oppdatert

Norge slapp i 2015 ut 500.000 tonn mer CO2-ekvivalenter enn Sverige. Det tilsvarer det årlige utslippet fra over 217.000 privatbiler.

– Vi taper landskampen mot Sverige fordi vi har en regjering som bevisst dropper å kutte utslipp. I dag er det flaut å være nordmann, sier SVs Heikki Eidsvoll Holmås til NTB.

Motsatt vei

Fersk statistikk gjengitt av det svenske Naturvårdsverket viser at Sverige i 2015 slapp ut 53,4 millioner tonn CO2-ekvivalenter. Tilsvarende tall for Norge er 53,9 millioner tonn.

Mens Sverige har redusert sine klimagassutslipp med 25 prosent siden 1990, har utslippene i Norge økt med 3,9 prosent.

– SV har tre utfordringer til regjeringen: Si nei til ny oljeutvinning, ikke velg motorveiutbygging framfor kollektivsatsing i byene og få folk til å velge elbil framfor fossilbil, sier Holmås.

Olje og gass

Brutt ned på antall innbyggere, slapp svenskene ut 5,5 tonn CO2-ekvivalenter per person i fjor. Til sammenligning må hver nordmann svare for utslipp på 10,4 tonn i 2015.

Selv når vi tar bort olje- og gassutslippene, som i Norge står for 28 prosent av totalen, slipper vi ut mer per person enn svenskene, nemlig 7,5 tonn CO2 per person.

– Sverige ligger an til å nå sine klimamål for 2020. Norge gjør ikke det, fastslår SV-representanten.

– Sover i timen

Samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) beskylder Sosialistisk Venstreparti for å ha sovet i timen.

– SV sover i timen når de hevder det ikke settes i verg tiltak for å kutte miljøskadelige utslipp. Satsingen på ny vannkraft og vindkraft er dobbelt så høy som snittet for de siste 20-25 årene, og langt høyere enn da Holmås satt i rødgrønn regjering, sier statsråden i en kommentar til NTB.

Han mener det ikke er noen sammenheng mellom den kritikken SV retter mot regjeringen og den politikken Holmås og de rødgrønne selv førte.

– Vi fyller ikke opp byene med dieselbiler, men bidrar til at elbilsalget når stadig nye høyder. Mens SV lovet avgiftsfordeler inntil 50.000 solgte elbiler, så passerer vi nå 100.000 solgte elbiler, og fordelene er fortsatt på plass, sier Ketil Solvik-Olsen.

Powered by Labrador CMS