Annonse
iMAL har utviklet en lese-og skrivemetode som hjelper flere barn til å lykkes med bokstaver og lesing fra første skoledag. Johan H. Andresen overrakte prisen til gründer Regine Nagelhus. Foto: Ferd Sosiale Entreprenører. 

Årets sosiale entreprenør hjelper barn å knekke lesekoden

Selskapet har utviklet et digitalt læremiddel, med ambisjon om at alle elever skal lykkes med lesing og skriving allerede fra første dag på skolen.

iMAL ble kåret til vinner i hard konkurranse med PitStop og Moving Mamas, skriver Ferd Sosiale Entreprenører i en pressemelding.

– Jeg er ydmyk over å vinne en så ettertraktet pris, og håper dette kan bidra til at enda flere elever kan lykkes med lesing og skriving fra en tidlig alder, sier spesialpedagog og gründer av iMAL, Regine Nagelhus.

Stigmatiserer ikke enkeltelever

iMAL har en løsning som hjelper mange barn med å knekke lesekoden, og har stor forebyggende effekt ved at den sikter seg inn på elever så tidlig som i 1. klasse.

– Løsningen stigmatiserer ikke enkeltelever og kan brukes av både lærere, elever og familier, sier juryformann Johan H. Andresen.

Andresen legger også til grunn at iMAL har et internasjonalt skaleringspotensial og at Nagelhus selv sitter på sterk faglig troverdighet.

– Gründeren kommer selv fra læreryrket, og har lang erfaring med elevers lese-og skriveutfordringer. iMALs produkter er digitale, og ressurseffektive. De håndterer en global utfordring og kan bli en norsk løsning som kan brukes i andre land, sier Andresen.

Årets Sosiale Entreprenør

Tittelen Årets Sosiale Entreprenør er en høythengende pris som årlig deles ut til noen som har utmerket seg med et spesielt stort potensial til å løse sosiale utfordringer i samfunnet.

Juryen bestod i år, som i fjor, av aktører med lang fartstid innenfor feltet og som jobber aktivt for at flere sosiale entreprenører skal lykkes i sitt arbeid.

Totalt nominerte juryen 20 aktører til årets pris, basert på kriteriene innovasjon, bærekraft og skalerbarhet.

Benyttes av 500 skoler

Det digitale læremiddelet har vært tilgjengelig i tre skoleår nå. Det forbedres og videreutvikles kontinuerlig. Hittil har flere hundre deltatt på iMAL-kurs og det benyttes i dag av over 500 skoler i landet.

Gjennom en spørreundersøkelse som ble gjennomført i 2018, hvor 111 lærere svarte, sa 73 prosent at flere elever mestret inne i klassefellesskapet.

– Det gleder meg at vi kan se gode resultater allerede. Arbeidet med å ta iMAL ut til alle skoleklare barn har bare så vidt begynt, sier Nagelhus.

Hun forteller at drømmen er at flere pedagoger vil bistå henne i å spre iMALs verktøy ytterligere, slik at enda flere barn med lese-og skrivevansker skal få en god og mestrende start på skolegangen.

I tillegg er iMAL markedsklar for Sverige og gründeren mener prisen vil gi de god drahjelp der.

– Nettopp derfor er denne prisen så utrolig viktig for vårt videre arbeid, sier hun.

Annonse
Annonse
Annonse