Arbeidsliv

Sut I Wong er professor ved Institutt for kommunikasjon og kultur, Handelshøyskolen BI.

– Handler ikke om å overtale andre

Professor i Kommunikasjon og ledelse Sut I Wong mener at det er lederens oppgave å tilrettelegge for god flyt av kommunikasjon.

Publisert Sist oppdatert

God kommunikasjon mellom ulike yrkesgrupper krever en felles forståelse. Det handler ikke om å overbevise andre om ideen din eller å overtale andre, mener Wong.

Hun er direktør for Senter for Internett og samfunn ved Handelshøyskolen BI.

– Kommunikasjon handler om å styre samtalen over på en felles plattform og finne ut hva man har til felles.

Ulike forventinger

Dersom ansatte på en arbeidsplass ikke har de samme forventingene til hva som skal gjøres, kan ting gå galt.

– Vi har alle en forventing av hva som kreves av oss på arbeidsplassen og forventingene våre til kollegaer. Når forventingene våre ikke stemmer overens med den vi skal kommunisere med, oppstår misforståelser. Da er det viktig med åpen dialog, at vi utrykker oss selv og stiller spørsmål for å forstå den andre personens ståsted, sier hun.

Definisjonen på et team er at enkeltindivider kommer sammen for å jobbe mot et felles mål. Professoren mener ledere burde holde et tett øye med hvordan team på arbeidsplassen er sammensatt. Spesielt må man merke seg i hvilken grad ansatte er avhengige av hverandre for å få utført arbeidsoppgavene sine.

– Hvis medlemmene av teamet har ulike forståelser for det felles målet, blir følelsen av å være i et team redusert. Man må ha en følelse av tilhørighet til teamet.

Hårfin balanse

Ut i fra Wongs forskning, ser man at ledere har en viktig rolle når det gjelder å skape tilhørighet. Ledere må skape team hvor man føler seg selvstendig, samtidig som man må kunne jobbe bra med de andre.

– Det er snakk om en hårfin balanse. Hvis noen av de ansatte blir for avhengig av andre i teamet, blir man mindre effektive og man ender med å måtte vente på den andre for å få gjennomføre egne oppgaver.

Hvis medlemmene av teamet har ulike forståelser for det felles målet, blir følelsen av å være i et team redusert

Hun mener at det i mange tilfeller ikke bare handler om effektivitet, men også at misforståelser og interne krangler kan oppstå hvis man er for avhengig av andre i teamet.

Hvis de ansatte er altfor selvstendige, kan man også få problemer, mener hun.

– Ansatte kan bli isolerte og ikke føle tilhørighet til gruppen. Dette kan også være negativt for helsen til den enkelte ansatt. Man må skape en balanse hvor man bringer folk sammen, men samtidig passer på at de føler at de holder på sin egen selvstendighet.

Ikke et enmannsshow

Wong understreker at lederrollen ikke er et «enmannsshow». Det er teamarbeid.

– Ledernes oppgave er å komme frem til et felles mål og fordele roller. Noen ønsker kanskje å være mer selvstendige, mens noen vil samhandle mer. Det må teamet finne ut sammen, forklarer hun.

Gode ledere åpner dialog med teamet om hvordan de ønsker å løse oppgavene, hvordan de ønsker å samhandle og oppmuntrer dem til å følge den rutinen.

– Mange team er i dag digitale. Derfor går ledernes rolle i dag mer ut på å tilrettelegge for god flyt av informasjon, sier hun.

Powered by Labrador CMS