Arbeidsliv

NSOs leder Mats Johansen Beldo

Må kurse professorer i bruk av IKT i undervisning

Tilstandsrapporten for høyere utdanning viser at universiteter og høyskoler er for dårlige på pedagogisk bruk av IKT.

Publisert Sist oppdatert

Rapporten viser at 42 prosent av studentene i liten grad bruker digital teknologi i undervisningen. NSO mener at studentenes læring svekkes av for lite pedagogisk bruk av digital teknologi.

– Det trengs mer enn fine ord i strategier. Her må ledelsen ved landets universiteter og høyskoler kurse sine forelesere i hvordan digitale ressurser kan og bør brukes pedagogisk for best mulig læring. Det er et stort potensiale for læring som er uutnyttet på grunn av at vi ikke tar i bruk ressurser til det beste for studentene, sier leder av Norsk studentorganisasjon Mats J. Beldo i en pressemelding.

Tilstandsrapporten for høyere utdanning som ble lagt frem av minister for høyere utdanning og forskning, Iselin Nybø, viser at 70 prosent av studentene deltar mer aktivt i undervisningen når faglige ansatte bruker digitale ressurser. Dette viser at utdanningsinstitusjonene har mer å gå på når det gjelder bruk av IKT som pedagogisk læringsressurs.

– Når vi ser at 70 prosent av studentene kunne ha oppnådd bedre resultater i studiene sine hvis foreleser hadde brukt digitale læringsressurser. Nå må institusjonene gjøre drastiske endringer i hvordan undervisningen skjer. Dagens situasjon er ikke bra nok, sier Beldo.

Powered by Labrador CMS