Annonse
VIKTIG ARBEIDSINKLUDERING: Det er lønnsomt å drive med inkludering, mener arbeidende styreleder i Møller Medvind og fjerdegenerasjon i Møller Bil-konsernet, Mari Schage Førde. Her sammen med Bjørn Erik Tangen, daglig leder i Møller Medvind Foto: Anja Naper

Bilpleie med plass til folk med hull i CV-en

Mari Schage Førde og Bjørn Erik Tangen fra bilselskapet Møller gjestet Velferdkonferansen 2019 i går ettermiddag. Der fortalte de om hvordan de i 2017 etablerte et eget selskap, Møller Medvind, for å inkludere flere i arbeidslivet. Det er en ny type satsning i norsk sammenheng.

 – Vi ønsket å utvide samfunnsoppdraget vårt. Fra å bare skrive ut sjekker til ulike gode formål, ønsket vi rett og slett å involvere oss direkte i arbeidsinkludering, sier arbeidende styreleder i Møller Medvind, Mari Schage Førde. Hun representerer dessuten fjerde generasjon i Møller-familiens bilbedriftshistorie.

Møller er et norsk konsern som har drevet med bilsalg og import siden 1936. De er særlig kjent for å være Volkswagen-importører i Norge.

Den type mangfold vi nå har fått, er blitt en viktig ressurs for bedriften.

Når de nå skulle inn i arbeidsinkluderingsbransjen, ønsket de å spille på den lange erfaringen innen bilbransjen, som de allerede satt på. Men for å entre inkluderingsarenaen, måtte de tenke nytt. Fra hovedsakelig å drive med salg og import, bestemte de seg for å starte noe der de ansatte ikke trengte tonnevis av utdanning.

Det ble bilpleiebransjen.

– Bilpleiebransjen har potensialet til å være en god inkluderingsarena, der man ikke nødvendigvis trenger noen formell kompetanse. Aller helst vil vi nemlig ha dem med flere hull i CV-en, sier Førde til Velferd.no.

Mangfold er viktig

Dermed dro de til Nav, og forhørte seg om hvilke muligheter de hadde. Nav var positivt innstilt, og foreslo å satse på å få unge i jobb.

– Så da gikk vi for det. Og det er en satsning som gir oss masse. Vi var helt ærlig litt lei av å rekruttere fra BI. Den type mangfold vi nå har fått, er blitt en viktig ressurs for bedriften, sier hun.

Hun sier at én ting er de som hjelpes ut i arbeid, men ikke minst får man medarbeidere i hele Møller som er stolte av bedriften.

– Det er uvurderlig, sier hun.

Vi ønsker å rydde opp i bransjen med denne satsningen, å hvitvaske den.

Vil rydde opp i bransjen

Med en slik satsning så de dessuten sitt snitt til å rydde opp i en bransje der arbeidsforholdene er svært uryddige.

– Bilpleiebransjen i dag er styrt av mer eller mindre mafialiknende nettverk, og nesten alt baserer seg på svart arbeidskraft. Vi ønsker å rydde opp i bransjen med denne satsningen, å hvitvaske den. Det bør ikke være sånn at det er vanskelig å vaske bilen et sted der de ansatte har ryddige arbeidsforhold, sier Bjørn Erik Tangen. Han er daglig leder i Møller Medvind.

I dag driver de både bilpleie og klargjøring av reservedeler, på tre ulike steder: På Bekkelaget i Oslo klargjør de nye biler, på Alnabru klargjør de brukte biler, og på Skedsmo klargjør de reservedeler.

– Vi er en så stor forhandler at vi gjennom disse bilpleiearenaene faktisk kan bidra til å sette en ny standard i bransjen, mener han.

For det første skal vi lage Norges reneste biler. Og for det andre skal vi være Norges beste kolleger.

Blir enige om bedriftsverdier sammen

Møller har dessuten etablert sin egen modell for arbeidsmiljøet, Møller Medvind-modellen. Modellen har mange prinsipper, men noen av de viktigste er at man skal ha respekt for hverandre, og det den andre har i bagasjen.

– Vi gir medarbeiderne to beskjeder når de begynner. For det første skal vi lage Norges reneste biler. Og for det andre skal vi være Norges beste kolleger. Det er ufravikelige prinsipp, sier Tangen.

I tillegg er prinsipper som at det skal være en flat struktur, og at man skal bygge gode relasjoner.

– Derfor mener vi at medbestemmelse er svært viktig. Medarbeiderne bidrar for eksempel til å utforme hvilke verdier som er viktige hos oss. Vi har utarbeidet en egen plakat der vi sammen har bestemt hva verdiene våre i Møller Medvind er, og den viktigste er kanskje at vi er en «big happy family», fortale han på Velferdkonferansen i går.

Skulle kastes ut av Norge

Og når man er familie, så stiller man opp når det trengs. Da Tangen fikk beskjed om at en av deres beste ansatte skulle kastes ut av Norge, tok han affære.

– Da var det bare en ting å gjøre. Vi måtte ansette ham fast, slik at han fikk bli, og det gjorde vi. Han fikk bli, sier Tangen.

– Men kan ikke det føles urettferdig for de andre som kanskje har jobbet der lenger, men som ikke har fast ansettelse?

– Jo, det er klart det føles urettferdig, men da måtte vi bare samle de ansatte og ta frem de verdiene vi hadde bestemt sammen at var grunnlaget for Møller Medvind. Og en av dem var det at vi skal være rause. I dette tilfellet sto det om veldig mye for denne personen, og da måtte vi være rause og forstå at det var derfor han fikk jobb, sier Førde.

For det møtte de både forståelse og applaus fra de andre ansatte, også fra dem som hadde jobbet lengre i bedriften, men som ikke var fast ansatt.

Lønnsomt samfunnsansvar

Førde og Tangen mener man som stor bedrift har mulighet til å gjøre betydelige ting på samfunnsområdet.

– Å jobbe mot fast ansettelse er det beste man kan gjøre for å redde folk ut av fattigdomsfella, sier Førde.

Og dessuten, sier de, er det lønnsomt.

– Vi ønsker selvfølgelig at dette prosjektet blir lønnsomt fort, og vi er på vei til å bli det også, avslutter hun.

Annonse
Annonse
Annonse