Arbeidsliv

BAGATELLER: – Stort sett dreier konflikter seg om bagateller som utvikler seg til katastrofer, ifølge psykolog Jan Atle Andersen.

Konflikter løses ikke ved sykemelding

– Det har aldri skjedd at en konflikt blir løst ved sykemelding, sier psykolog Jan Atle Andersen til Finansavisen.

Publisert Sist oppdatert

Leger kan spille rollen som nyttige idioter i en konfliktsituasjon på arbeidsplassen, mener Jan Atle Andersen. Han er psykolog og ekspert på konflikthåndtering, og i et intervju i Finansavisen gir han råd til ledere om hvordan de bør håndtere konflikter.

Andersen har lite til overs for at en part i en arbeidskonflikt leverer en sykmelding.

– Furting er ikke en sykemeldingsgrunn, og det har aldri skjedd at en konflikt blir løst ved sykemelding. Konflikter blir løst når folk blir møtt ansikt til ansikt med folkeskikk. Det hjelper ikke å tygge valium. Sykemelding er bedriftshelsetjenesten destruktive bidrag til arbeidskonflikter, sier han til Finansavisen.

Konflikter på jobb er ikke lovlig sykemeldingsgrunn.

– Nyttige idioter

Andersen er kritisk til rollen legene kan spille i en konfliktsituasjon.

– Det er fullt mulig ikke å akseptere sykemeldingen. Konflikter på jobb er ikke lovlig sykemeldingsgrunn. Legene blir disse spillernes nyttige idioter. Det er forskjell på å være syk og å være sint.

Språket er viktig

Å unngå baksnakking på jobben er en nøkkel til å unngå konflikter, ifølge Andersen. Og når konflikter først har oppstått, peker han på betydningen av språket som brukes når konfliktene skal løses.

Et av rådene er å ikke la noen av partene i konflikten si at de er såret. Ord kan ikke såre, hevder han.

– Andres ord har bare den makt som mottageren tillater. Den som sier at han er såret er faktisk sint. Den vanligste hersketeknikken i konflikter er å bli såret, sier Andersen til Finansavisen.

– Stort sett dreier konflikter seg om bagateller som utvikler seg til katastrofer. Det gjør de ofte fordi det er følelser involvert.

Powered by Labrador CMS