Annonse
NY DIGITAL NAV-TJENESTE: Den nye tjenesten skal hjelpe Nav-ansatte til å matche jobbsøkere og arbeidsgivere bedre. Foto: Lise Åserud / NTB scanpix

Ny Nav-tjeneste skal forenkle inkludering

Nav lanserte for en tid siden et nytt nettsted – Arbeidsplassen.no – som skal være et møtested for jobbsøkere og arbeidsgivere. Hensikten med nettstedet er å lage en mer brukervennlig tjeneste for jobbsøkere og for arbeidstakere som er på jakt etter nye medarbeidere.

Nå ønsker Nav å gå et skritt videre og utvikle en tjeneste spesielt knyttet til personer som trenger ekstra hjelp for å komme i arbeid.

Skal gjøre matching enklere

«Tjenesten skal gjøre det enklere for våre ansatte å identifisere personer med tilretteleggingsbehov og matche dem mot arbeidsgivere som ønsker å inkludere personer som står utenfor arbeidslivet», forklarer fagavdelingen i Nav i en e-post via kommunikasjonsrådgiver Tone Kathrin Dehli.

Arbeidsgivere melder tilbake at de ikke får de kandidatene som matcher deres behov.

I første omgang er den nye tjenesten ment for Nav-ansatte som jobber opp mot arbeidsgivere. Tjenesten er ifølge en omtale på e24.no utviklet etter at Nav gjennomførte en kartlegging av hva norske arbeidsgivere mente skulle til for å ansette folk som sto utenfor arbeidslivet.

I dag har ikke Nav noe system for å identifisere personer med tilretteleggingsbehov. Nav-ansatte bruker derfor mye tid på å finne disse brukerne. Ofte ender det med at arbeidsgiverne og arbeidstakerne uansett ikke matcher godt nok.

«Arbeidsgivere melder tilbake at de ikke får de kandidatene som matcher deres behov, selv om de er åpne for å tilrettelegge for dem. Tjenesten skal gjøre det enklere», skriver kommunikasjonsrådgiver Dehli i e-posten til Velferd.no.

Positive tilbakemeldinger

Foreløpig er tjenesten kun testet ut på ett Nav-kontor, men målet er å teste den ut på flere kontorer i løpet av høsten.

«Vi lanserer og tester ut små tjenester under kontrollerte forhold, får tilbakemeldinger fra brukere underveis, og justerer tjenesten i henhold til disse, før vi lanserer verktøyet nasjonalt», skriver hun.

Ifølge Dehli er tilbakemeldingene foreløpig at Nav-veilederne tror verktøyet kan gjøre det lettere å finne en match mellom brukeres behov og arbeidsgivernes mulighet for inkludering.

Annonse
Annonse
Annonse