Arbeidsliv
Sender mannlige studenter på turné for å motivere gutter til å bli lærere
Bare én av fire lærere i grunnskolen er menn. Nå skal regjeringen bruke 10 millioner kroner på tiltak for å rekruttere flere gutter til lærerutdanningene.
På oppdrag fra Kunnskapsdepartementet har forskere ved OsloMet sett nærmere på hva som skal til for å rekruttere flere menn til lærerutdanningene for trinn 1- 7.
Rapporten peker blant annet på at barn tidlig utvikler kjønnsstereotypiske oppfatninger av hva menn og kvinner passer til å jobbe med.
– Vi trenger flere mannlige lærere. Det er et mål at lærerstaben skal gjenspeile et tverrsnitt av befolkningen. Også de yngste elevene bør få møte både kvinner og menn i rollen som lærer, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.
Jenter har fortrinn
Den nye rapporten viser at tidligere erfaring med å jobbe med barn er en viktig faktor for at menn velger læreryrket. I dag er det flere jenter enn gutter som får denne erfaringen som unge.
Kunnskapsdepartementet går derfor sammen med Utdanningsforbundet, Pedagogstudentene, KS og lærerutdanningene for et felles rekrutteringstiltak med bruk av rollemodeller.
– Nå skal vi jobbe sammen med organisasjonene for å utvikle en nasjonal kampanje der mannlige lærerstudenter og unge mannlige lærere besøker ungdom i hele landet, sier Nybø.
Ifølge forskningsrapporten vil slike møter kunne bidra til å endre kjønnsstereotypiske oppfatninger og påvirke utdannings- og yrkesvalg.
Av de 10 millionene skal 5 millioner kroner gå til tiltak foreslått i den nye rapport. I tillegg skal totalt 5 millioner kroner gå til universiteter og høyskoler for å jobbe med rekruttering av flere kvalifiserte søkere.
Kjønnsutypiske yrkesvalg
De viktigste anbefalingene i rapporten Rekruttering av menn i grunnskolelærerutdanning for trinn 1–7 er to tiltakspakker:
Den ene skal gi unge gutter erfaring fra arbeid med barn. Det kan være å følge en lærer for en dag, eller at ungdomsskoleelever får prøve å jobbe i barnehage.
Den andre tiltakspakken innebærer at unge får møte rollemodeller som har gjort kjønnsutypiske yrkesvalg.