Arbeidsliv

Hva slags tilrettelegging kan de ansatte kreve, og hvilke smitteverntiltak kan ansatte forvente at arbeidsgiver gjennomfører på arbeidsplassen?

Jeg skal tilbake på jobb – hva kan jeg forvente?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål: Jeg har en kontorjobb, og har siden midten av mars arbeidet fra hjemmekontor på grunn av koronasituasjonen. Nå har arbeidsgiver gitt signaler om at de ansatte innen kort tid skal tilbake på kontoret igjen.

Jeg er bekymret for smitte, både på vei til jobb men også på kontoret, da vi blant annet sitter i åpent kontorlandskap. Hva slags tilrettelegging kan de ansatte kreve, og hvilke smitteverntiltak kan jeg forvente at arbeidsgiver gjennomfører på arbeidsplassen?

Svar: Generelt har arbeidsgiver etter arbeidsmiljøloven en plikt til å sørge for et forsvarlig arbeidsmiljø, og det er klart at koronaviruset bringer med seg ekstra utfordringer i så måte. Videre er Helsedirektoratets anbefaling fremdeles at arbeidsgivere bør legge til rette for hjemmekontor, samt at møter gjennomføres digitalt, der dette er mulig.

Dersom arbeidsgiver likevel ønsker å ta de ansatte tilbake på kontoret, er det for det første viktig at arbeidsgiver sørger for tiltak som sikrer at de ansatte kan holde minst én meters avstand til hverandre gjennom hele arbeidsdagen.

På arbeidsplasser med åpent kontorlandskap må de ansatte ha faste plasser, og her er anbefalingen også at det helst skal være to meters avstand. Der dette ikke er mulig, bør man vurdere å kjøre en rullerende ordning, eksempelvis ved å ha halvparten av de ansatte på kontoret og halvparten på hjemmekontor, og bytte annenhver uke.

Helsedirektoratet anbefaler videre bruk av fleksitid der dette er mulig. Arbeidsgiver bør altså tilrettelegge for bruk av fleksible arbeidstider, slik at belastningen på kollektivtransport i rushtiden blir minst mulig. Et mulig tiltak kan være at kontorets kjernetid reduseres.

Videre må arbeidsgiver sørge for at renhold av lokalene blir gjort tilstrekkelig grundig og hyppig (tilfredsstillende renholdsrutiner), særlig viktig er rengjøring av toaletter/garderober og hyppige kontaktpunkter. Det må også være lagt til rette for at de ansatte skal kunne ivareta egen hygiene gjennom tilgang på bl.a. håndsåpe og papirhåndklær.

Når det gjelder spisepauser må det også i spiserom/kantine sørges for minst én meter avstand, dette kan løses ved å dele de ansatte i ulike lunsjgrupper slik at ikke alle spiser samtidig. Kantine med selvbetjening bør ha maten i tildekkede porsjonspakninger. De kontor som har felles kjøkken må sørge for tilstrekkelig renhold, og tiltak som plasthansker mv. bør vurderes.

Det er viktig å holde seg oppdatert på hvilke retningslinjer og smitteverntiltak som gjelder til enhver tid, da endringer i disse foretas hyppig. Helsedirektoratet og Arbeidstilsynet har bl.a. på sine nettsider god informasjon om smittevern på arbeidsplassen.

Powered by Labrador CMS