Arbeidsliv

Kan sjefen måle temperaturen på ansatte når de kommer på jobb?

Juristene svarer.

Publisert Sist oppdatert

Spørsmål:

Jeg jobber i kassen i en butikk, og arbeidsgiver har nå innført at vi skal måles med febertermometer ved ankomst på jobb for å sjekke om vi har symptomer på sykdom. Kan arbeidsgiver gjøre dette?

Svar:

Som ansatt i en butikk vil du daglig komme i kontakt med mange mennesker i tillegg til kollegene dine. Arbeidsgiver har en plikt til å foreta en risikovurdering av mulig smittefare.

I dagens situasjon med korona-pandemien er en slik risikovurdering og planlegging av tiltak aktuelt.

Samtidig er febermåling av ansatte et kontrolltiltak som må ha saklig grunn og være forholdsmessig. I og med at det også vil innebære en medisinsk undersøkelse, må det i tillegg være nødvendig for å verne liv eller helse.

Å avdekke om den ansatte har feber, kan være et tiltak som er nødvendig for å forebygge smitterisiko og dermed være saklig. Ved forholdsmessighetsvurderingen må verdien av å avdekke smitterisiko med febermåling avveies mot ulempen dette vil kunne medføre for den ansatte.

Adgangen til å fatte kontrolltiltak må derfor veies mot arbeidstakers rett til personvern og privatliv også på jobb.

Dette innebærer at dersom arbeidstakers rettigheter skal innskrenkes, må arbeidsgiver ha et legitimt behov for kontrollen, og at dette gjøres med minst mulig inngripende tiltak.

En febermåling med termometer som måler ved å holdes opp mot pannen er i utgangspunktet ikke så inngripende, men dette må også vurderes opp mot om det ikke vil være tilstrekkelig at den ansatte selv melder om eventuelle symptomer.

I tillegg til disse saklighets- og forholdsmessighetskravene, må arbeidsgiver også drøfte, informere og evaluere.

Drøftingsplikten pålegger arbeidsgiver å drøfte kontrolltiltak med de ansatte tiltaket gjelder, eller en representant for disse, før tiltak iverksettes. Her skal det redegjøres for hvilke kontrolltiltak som skal fattes, og hvordan disse fungerer. Arbeidstaker (representanten) skal kunne få framsette sine synspunkter på tiltakene.

Uavhengig av om drøftingen har blitt gjort med en representant eller den enkelte ansatte, skal hver enkelte få informasjon om tiltakene når endelig beslutning om å innføre disse foreligger.

Arbeidsgiver skal også jevnlig evaluere tiltakene med en representant for arbeidstakerne. Denne evalueringen skal særlig ta for seg resultatet og det videre behovet.

Powered by Labrador CMS