Arbeidsliv

Det bør være like naturlig å skille på samme måte mellom jobb-post og privatpost når den foregår elektronisk.

Tre grunner til å ikke bruke jobb-eposten til private formål

Skjønner du ikke poenget med å ha flere enn en epostkonto? Da må du lese videre.

Publisert Sist oppdatert

Å ha en privat epostkonto handler enkelt og greit om å ta kontroll over ditt private innhold, sette en grense mellom jobb og privatliv, på samme måte som man gjør i de fleste andre sammenhenger.

Du har sikkert ikke vært inne på tanken om å melde adresseendring til kontoret, slik at du mottar dine aviser, private julekort og regninger dit i stedet for til postkassen hjemme?

Det bør være like naturlig å skille på samme måte mellom jobb-post og privatpost når den foregår elektronisk.

Selskapet Trainor kommer med tre gode grunner til at du ikke bør bruke jobbens e-post privat:

  1. Privat korrespondanse bør være nettopp privat. Når du bruker jobbens e-postadresse til private formål, kan mottaker oppfatte din henvendelse eller dine uttalelser som bedriftens. Da kan du i verste fall sette bedriftens rykte på spill. Dessuten risikerer du at jobb-innboksen oversvømmes av private henvendelser og dermed hindrer deg i å følge opp jobben på en god måte.

  2. Du kan ikke ta e-postadressen med deg når du slutter i jobben. Du har bare en begrenset tidsperiode til å rydde kontoen for privat innhold før du må gi den fra deg. Det blir en diger ryddejobb for deg, og om du ikke tar den, vil bedriften du har sluttet i måtte navigere seg gjennom ditt private innhold for å kunne arkivere jobbrelevant informasjon.

  3. Når du bruker jobb-eposten din som brukernavn eller kontaktinformasjon for private tjenester, er du mer utsatt for svindel og søppel-epost. Dette utgjør en sikkerhetsrisiko for arbeidsplassen din, og kan gå på tvers av bedriftens IT-reglement. Dessuten vil du miste tilgang til tjenestene når du slutter i jobben og e-postadressen ikke lenger kan brukes.

Powered by Labrador CMS