Ledelse
Det er verre å ha et ambivalent forhold til sjefen enn et utelukkende negativt
Men det finnes løsninger.
Et godt forhold til lederen sin er viktig. Forskning viser at de ansatte som kommer godt overens med lederen sin er mer motiverte, presterer bedre og viser økt tendens til å gjøre mer enn det som er forventet av dem – dette også uavhengig av bransje og jobb.
Ansatte som ikke kommer overens med lederen sin har motsatte tendenser.
- RADIKAL ÅPENHET Finn ut om du er en dårlig leder – og gjør noe med det
Men ofte er ikke verden slik at man enten liker eller hater sjefen. De fleste opplever nok at lederen sin både har positive og negative kvaliteter. For eksempel hvis du ser på lederen din som både lyttende og ikke lyttende, avhengig av situasjonen. Men når denne ambivalensen blir kraftig nok, kan det plutselig gi ganske uønskete konsekvenser, ifølge en ny studie som har blitt publisert i Journal of Management. Studien er gjennomført av Allan Lee ved Universitetet i Exeter og tre kolleger.
De har i tre ulike studier undersøkt totalt 952 menneskers opplevelser av lederne sine, og sett på hvordan disse opplevelsene henger sammen med prestasjonene.
- DÅRLIG LEDELSE 5 forferdelige ledertyper
Ambivalens er verst
Fra studiene sine finner Lee og kollegene at de deltakerne som hadde ambivalente opplevelser av sjefen presterte verre enn de som hadde et entydig inntrykk av sjefen, uavhengig av om det entydige inntrykket var negativt eller positivt.
Med andre ord: et ambivalent forhold til sjefen er verre enn både et godt forhold og et dårlig forhold til sjefen, i alle fall når det gjelder arbeidsprestasjoner. Tvetydige inntrykk gjør både et godt og et dårlig forhold verre.
- LEDERVERKTØY Dette gjør du når du får kritikk fra sjefen
En av grunnene til dette er at mennesker generelt er ukomfortable med personer eller situasjoner som er tvetydige. Vi liker det konsekvente, og jobber bedre når vi har stabile rammer rundt oss, argumenterer Lee og kollegene i et innlegg hos Harvard Business Review.
Dette kan lederen gjøre
Forskerne bak studien skriver imidlertid at et ambivalent forhold ikke nødvendigvis er siste stoppested. Det finnes tiltak som ledere kan sette i gang for å forbedre forholdet sitt til ansatte: