Ledelse

Dette må du aldri si til dine beste ansatte

Publisert Sist oppdatert

Det er dine ansatte som driver bedriften du leder videre. Da handler det om å skape et miljø og en kultur som bidrar til at disse både får utviklingsmuligheter og føler at de bidrar til fremgangen, skriver Lucas Miller i Entrepreneur.

Han hevder at ledere for ofte fokuserer på bunnlinjen, noe som kan resultere i at de glemmer sin viktige rolle som mentor for sine ansatte. Dette må de være svært forsiktige med, mener han, for å unngå turnover og dårlig stemning.

Til slutt handler alt om de ansatte. Føler de seg verdsatt og forstått?

Miller skriver at han selv har sluttet i bedrifter, der han fikk dårlig behandling av ledelsen. Det førte til at han heller valgte å starte sin egen bedrift. Han bestemte seg for å snakke med andre entreprenører, for å få deres perspektiv på denne problemstillingen. Deretter laget han en liste over dødelig feedback: ting man ikke sier til sine nøkkelansatte. Her er en oppsummering av fy–ordene:

Unngå å si dette til dine beste ansatte:

«Du har ikke det som trengs»:

  • Dette får de ansatte til å føle seg mindreverdige eller bagatellisert

  • En slik tilbakemelding kan trigge den ansattes beslutning om å forlate bedriften

  • Innta en støttende mentorrolle, fremfor å opptre som en negativ og bakstrebersk sjef

«Jeg har ikke tid til å snakke nå»:

  • Ved å avfeie dine beste ansatte, vil du risikere at det bygger seg opp både irritasjon og forakt hos dem

  • De ansatte forstår at du enkelte ganger er for opptatt til å snakke, men de forventer at du tar deg tid til å finne ut hva de har behov for

  • Bestem deg for en spesifikk tid, og sett opp et møte der slike ting konkret kan diskuteres

  • En god dialog med dine ansatte hjelper dem ikke bare med å føle seg verdsatt – det kan også bidra til at misforståelser unngås og alvorlig feil lukes vekk

«Det er ikke viktig»:

  • Når ansatte føler at noe er så viktig at de går direkte til sjefen med det, kan ikke emnet avfeies som uviktig

  • Hvis at du tar dette på alvor, og sørg for å finne en løsning som virker for alle

  • Når du viser at du er villig til å lytte, vil de ansatte uansett føle at du har verdsatt deres innsats, og at du bryr deg om hvordan de har det

«Vi kan alltids finne en annen til å gjøre jobben»:

  • Dersom du lufter tanken om å få en annen til å gjøre en ansatts jobb – spesielt overfor en annen ansatt – vil det skape usikkerhet og utrygghet

  • Når slike ting sprer seg på arbeidsplassen, kan også de nøkkelansatte begynne å tvile på hvor trygge jobbene deres er

  • Ingen ønsker å bli værende under slike arbeidsforhold

«Alt du gjør er perfekt»:

  • Ingen tar et slikt utsagn seriøst

  • Det er alltid rom for forbedringer, og nøkkelansatte søker nettopp utvikling og forbedring. Derfor forventer de korrektiver og feeback de kan strekke seg etter

  • Gi de ansatte komplimenter for den gode jobben de gjør, ikke nødvendigvis for resultatet. Innsatsen de legger ned, må de få vite at du verdsetter

  • Å oppmuntre til feedback er det som bidrar til å skape den neste gruppen av ledere innenfor selskapet ditt

  • Hjelp nøkkelansatte med å bli bedre, og de vil betale deg tilbake i form av enda bedre resultater

Kilder: Lucas Miller / Entrepreneur

Powered by Labrador CMS