Ledelse

– Det er viktig å ha tett kontakt og høre hva den ansatte trenger, sier Kjell Aage Sørensen, leder av bedriftshelsetjenesten i Veidekke.

– Avgjørende med åpenhet

Bedriftslegen i Veidekke mener åpenhet, tett kontakt og god tilrettelegging er nøklene til å få ansatte gjennom vanskelige perioder.

Publisert Sist oppdatert

Kjell Aage Sørensen er bedriftslege og leder av bedriftshelsetjenesten i Veidekkes virksomhet i Norge. De kurser lederne i Veidekke i oppfølging av sykefravær og hjelper dem med hvordan de skal håndtere ansatte med psykiske utfordringer.

Psykisk helse på jobben

Dagens Perspektiv ser nærmere på hvordan ledere håndterer ansatte med psykiske utfordringer.

Lettere med benbrudd

Sørensen kjenner seg igjen i undersøkelsen som viser at ledere synes det er ekstra vanskelig å følge opp psykisk sykdom.

Mange tar kontakt med han når de står oppi krevende saker med ansatte som er utbrente, deprimerte eller opplever sterke stressreaksjoner.

– Lederne synes ofte det er lettere å forholde seg til benbrudd eller muskel- og skjelettplager. Det er mer konkret, sier han.

Det kan være at de må avlastes på utadrettet arbeid og jobbe mer med folk de kjenner

Han pleier å råde lederne i Veidekke til å snakke med den ansatte på samme måte som de ville gjort hvis noen var fysisk syke, og spørre dem hvilke oppgaver som er vanskelig for dem å gjøre og hva som går greit.

– Det er viktig å ha tett kontakt og høre hva den ansatte trenger. Det kan for eksempel være at de en periode av avlastes på utadrettet arbeid med kundekontakt og jobbe mer med folk de kjenner i Veidekke.

Fra depresjon til skitur

Bedriftslegen har fulgt lederes oppfølging av alt fra alvorlige psykotiske lidelser, til lettere angstlidelser, depresjoner eller stressrelaterte problemer.

– Jeg ble kontaktet av en distriktsleder som var bekymret for en dyktig prosjektleder som tidligere hadde taklet det meste. Plutselig hadde vedkommende blitt veldig tung til sinns og mestret ikke lenger oppgavene sine. Det viste seg at han var kraftig deprimert, gikk til behandling hos psykolog og brukte antidepressiva, forteller han.

Distriktslederen måtte ta en prat med han, og forsøkte å finne en balanse mellom å formidle at han var sterkt ønsket på jobb og samtidig at de kunne avlaste han.

Plutselig hadde vedkommende blitt veldig tung til sinns og mestret ikke lenger oppgavene sine

– Lederen understreket at han var viktig for oss på jobb. Men siden medarbeideren ikke klarte å utføre prosjektlederjobben som vanlig, måtte de sette seg ned og finne ut hva han klarte og ikke. De ble enige om at han for en periode trådte ut av prosjektlederrollen, fikk gradert sykmelding og bidro med faglig hjelp til den som tok over, og dermed fikk en litt lettere bør.

Sørensen forteller at denne medarbeideren valgte å være åpen om det han slet med og mottok mye støtte fra kollegene sine. Etter en periode klarte han å legge depresjonen bak seg og han er nå tilbake i full jobb igjen.

– Plutselig en dag fortalte han meg at hadde vært ute og gått på ski igjen. Det var noe han var veldig glad i, men som han ikke hadde hatt krefter til på lenge. Ikke bare var han i full gang som prosjektleder, men han hadde overskudd også på fritiden. Det er utrolig gøy å se når det går så bra, forteller Sørensen.

Mange er for forsiktige

Han mener mange ledere går i den fella at de blir for forsiktige.

– De er usikre på hva de kan kreve av den ansatte og er redd for å presse dem. Noen er redde for at jobben skal gjøre dem sykere og fratar de ansatte alt for mange oppgaver. Det er ikke alltid det beste.

Ofte blir du ikke bedre av å ha hele dagen til å gå hjemme og gruble

Han mener arbeid kan være god avledning for mange.

– Ofte blir du ikke bedre av å ha hele dagen til å gå hjemme og gruble. Det er bedre å ha noe å gjøre. Men det kan hende du trenger litt ekstra tid, hvis du har mange tanker som konkurrerer om oppmerksomheten din.

Oppfordrer til åpenhet

Ofte har den ansatte kviet seg for å fortelle sjefen om utfordringene sine.

– Mange har latt være å ta det opp fordi de synes det er flaut å fortelle om det, hvis de for eksempel går igjennom en skilsmisse eller har det tungt av en annen grunn. Men de synes ofte det er godt å få det ut og å oppleve at de får forståelse for situasjonen sin, sier han.

Når folk først forteller om det opplever de fleste å få stor støtte fra kollegene

Bedriftslegen oppfordrer derfor de ansatte til åpenhet om psykiske utfordringer.

– Når folk først forteller om det opplever de fleste å få stor støtte fra kollegene. Da viser det seg ofte at andre har vært gjennom det samme, og kollegene trår til og støtter den som har det litt ekstra tungt.

Lov og rett om psykiske lidelser

  • Arbeidsgivers tilretteleggingsplikt etter arbeidsmiljøloven § 4-6 omfatter også en plikt til å tilrettelegge for å redusere psykiske belastninger i arbeidsmiljøet.

  • Den ansattes medvirkningsplikt: Den ansatte har på sin side en medvirkningsplikt etter arbeidsmiljøloven § 2-3 for å bidra til å samarbeide med arbeidsgiver for å hindre og redusere sykefravær.

  • Informasjon om diagnose: Det er ikke tillatt å spørre om den ansattes diagnose. Den ansatte er bare forpliktet til å fortelle om egen arbeidsevne og tilretteleggingsbehov.

  • Verneperiode: En ansatt som er sykmeldt på grunn av en psykisk lidelse kan ikke sies opp på grunn av sykdommen de første 12 månedene av et sykefravær, ifølge arbeidsmiljøloven § 15-8.

Kilde: Virke.no
Powered by Labrador CMS