Ledelse

Kan frivillige oppdrag organiseres på en måte som er smittesikker, men også sosial og meningsfull? I grupper på fem og med trygg avstand?

Slik leder du frivillige i en annerledes tid

Her får du tre tips til hvordan du tar vare på de frivillige under koronakrisen.

Publisert Sist oppdatert

Utfordringene for frivillige organisasjoner og Frivilligsentraler rundt omkring i landet har vært ulike under Koronasituasjonen.

Noen har fått mye mer å gjøre, mens andre har full stopp i sine vanlige oppgaver og aktiviteter og mange har digitalisert og endret metoder.

Nettstedet frivillig.no har samlet tre tips til hvordan samle, motivere og holde på folk når vi ikke kan møtes.

Fortløpende informasjon

1. Gi de frivillige fortløpende informasjon. Del mer enn du trodde var nødvendig om situasjonen i organisasjonen.

Åpenhet og tillit skaper eierskapsfølelse, og sørger for at de frivillige ikke finner seg noen andre å engasjere seg hos og forsvinner fra organisasjonen.

Det kan kreve en del arbeid av organisasjonen å følge opp de frivillige som ikke er aktive i denne perioden, særlig hvis oppfølgingen vanligvis gjøres av permitterte ansatte som har ansvar for aktiviteten.

Men hva er konsekvensen av å ikke gjøre det? Hver organisasjon må finne sin måte å holde kontakt med både aktive og inaktive frivillige på.

Det kan gjøres gjennom regelmessige videomøter, poster i sosiale medier, epost, telefonkontakt med de frivillige, eller på helt andre måter.

Ta vare på kjernen

2. Det er mange som vil og som trenger å få engasjere seg. Mange melder seg til frivillige organisasjoner, og ønsker å kunne bidra med noe.

Kan folk som vanligvis er frivillige hos dere eller de nye som ønsker å bidra, få andre typer oppgaver hos dere nå?

Når hverdagen kommer må vi sørge for at vi har tatt vare på de kjernefrivillige, og inkludert de nye i organisasjonen på en slik måte at de velger å bli.

Vi trenger hoder, hjerter og hender under koronasituasjonen, men vi skal også ruste opp organisasjonen for tiden som kommer.

Har organisasjonen en strategi for hvordan starte opp igjen etter hvert som samfunnet gjenåpnes? Hvem møter dere i ulike kanaler når vi endelig kan møtes igjen?

Ikke glem det sosiale

3. Digitalisering av frivillige oppdrag kan bli effektivt. Men ønsket om å være sosial og bli kjent med nærmiljøet er en av hovedmotivasjonsfaktorene for å vær frivillig.

Hva skjer med frivilligheten i organisasjonen når denne motivasjonsfaktoren ikke blir møtt, og frivillig engasjement blir til enda ett digitalt møte man skal delta på?

Kan frivillige oppdrag organiseres på en måte som er smittesikker, men også sosial og meningsfull?

I grupper på fem og med trygg avstand? Legge inn litt sosialt prat i de digitale møtene? Får de frivillige brukt sine ferdigheter og bidratt med sin kompetanse? Hvilke fordeler ser dere av digitale tiltak som dere bør fortelle de frivillige om?

Powered by Labrador CMS