Ledelse

Når Stine Trygg-Hauger, norgessjef i Clas Ohlson, begynner som ny administrerende direktør i XXL Norge i juni, vil hun starte med å selv betjene kunder og jobbe ute i butikkene.

Øver seg på å bli litt tregere i avtrekkeren

Den kommende sjefen i XXL Norge er såpass handlekraftig at hun har fått råd om å «legge på et lag med treghet».

Publisert Sist oppdatert

– Jeg tenker ofte på det, at jeg skal vente til i morgen før jeg tar en avgjørelse. Og jeg må si, ofte når jeg sover på ting, så har jeg endret syn dagen etter.

Stine Trygg-Hauger (38) er leder for Clas Ohlson i Norge i drøye to måneder til før hun går over til å bli sjef for XXL Norge. Hun er handlekraftig og rask, og medgir at hun som yngre leder var litt for rask til å dømme.

– Det ble for mye svart eller hvitt. Ja eller nei. Å lære seg å se gråtoner, nyanser, lytte mer – også til det som ikke blir sagt; dét har jeg jobbet med og det jobber jeg med. Når man er stressa, er det lett å gå tilbake til det som er instinktet; at det skal gå raskt. Men det kan ligge mye gull i nyansene, som det gjelder å ikke gå glipp av.

Når man er stressa, er det lett å gå tilbake til det som er instinktet; at det skal gå raskt

Det siste året har hun gjennom Clas Ohlson-konsernet hatt en svensk coach. Trygg-Hauger legger om til svensk, og siterer coachen:

– «Du måste applisera at lag med tröghet, Stine»; du må legge på et lag med treghet.

Sjefen skal jobbe i butikk

Men selv om hun øver på å sove litt på noen flere avgjørelser, så er energien noe av det som slår deg med Stine Trygg-Hauger. Det første skal gjøre når hun starter som ny sjef i XXL Norge til sommeren er da også å selv jobbe ute i butikk.

– Jeg skal lære meg hvordan driften og rutinene funker. Jeg skal snakke med kunder og ansatte. Lære meg kassa. Jeg skal jobbe masse i butikk i begynnelsen, hvis jeg får lov på grunn av korona, da. Men jeg håper at det i juni er sånn at det går an å reise litt mer rundt.

Hun har betjent kasser og kunder før. Hun begynte å jobbe i butikk da hun var 15, og droppet ut av frisørlinja på videregående da hun skjønte at hun var en flinkere selger enn frisør. Hun har blant annet jobbet i parfymeri, og var produktsjef for parfymerivarer i engros-selskapet Validus før hun – for 12 år siden – begynte i Clas Ohlson. Der startet hun som markedskoordinator, og jobbet seg oppover. De siste tre årene har hun vært toppsjef for den norske delen av det svenske konsernet.

I Clas Ohlson er hun i skrivende stund leder for 90 butikker, 1700 ansatte og en årsomsetning på rundt 3,4 milliarder kroner.

Foto Stine Trygg- Hauger sammen med kollega Dawit Tulu Samuel bak Clas Ohlsons fikse-disk i butikken i Torggata. (Foto: Javad Parsa / Clas Ohlson)

Et par størrelser større

Som sjef for sport- og fritidskjeden XXL i Norge får hun ansvar for 37 varehus, 2000 ansatte og en omsetning på rundt 5 milliarder kroner.

– Varehusene er større og annerledes å drifte enn jeg er vant til. Det er jeg kjempenysgjerrig på. Hvordan varelegger vi? Hvordan salgsstyrer vi? Jeg skal snakke med ansatte, og – ikke minst – jeg skal snakke med kunder. Det er kjempeviktig!

Ordene triller ut av Stine Trygg-Hauger. Hun smiler der inne i skjermen jeg har foran meg. Bakgrunnsbildet hennes er en Clas Ohlson-butikk. Hyller og reoler. Fulle av varer. Intervjuet skjer digitalt. Hun forteller at hun jobber på hjemmekontor hjemme på kjøkkenet, og at hun liker det sånn passe.

– Jeg savner jo folk. Jeg savner kollegaene mine veldig, og jeg savner det å kunne dra ut i butikk og prate med kunder. Jeg savner også å reise.

I skrivende stund, etter den siste nedstengingen, har de 34 stengte butikker. Men plutselig er det en ny pressekonferanse i en ny kommune, og så endres det. I løpet av pandemien har det hendt at arbeidsplasser er blitt stengt i løpet av to-tre timer.

– Det har vært inngripende, og jeg er så stolt av butikksjefene som har håndtert dette. Det er de som står med i førstelinja, med vaktlistene og rutinene og som vet når vareleveringene kommer.

Rause ledere og ansatte

Selv om det har vært dramatisk å måtte stenge butikker på kort tid i 2021, er det likevel en annen opplevelse enn da pandemien kom for ett år siden, opplever Trygg-Hauger. Da fantes det ingen rutiner. Ingen hadde noen erfaring med noe sånt som en pandemi. Det var intenst.

Det var kriseledelse, hjemmekontor og barnehagen var stengt.

– Særlig han yngste, som da var to, hadde ikke så stor forståelse for hjemmekontor.

– Hvordan løste dere det?

– Det var mye bestikkelser! Det hendte det var Lollipop-is klokka ti om formiddagen, fordi begge to – mannen min og jeg – hadde krisemøter. Og det var mye Kaptein Sabeltann på TV.

Jeg har lært hvor viktig det er å være rause med hverandre, spesielt i krisetider

Det de har jobbet mest med underveis i kriseledelsen av Clas Ohlson, er smittevern for kunder og ansatte, og slik tror Trygg-Hauger det kommer til å bli en god stund framover. Men det viktigste hun selv har lært som leder det siste året, handler om forholdet mennesker imellom.

– Jeg har lært hvor viktig det er å være rause med hverandre, spesielt i krisetider. Nå har vi en vaksine og vet mer, men i mars og april i fjor - da vi ikke visste så mye, måtte vi håndtere usikkerheten. Noen ble redde, mens andre gikk rett i problemløsingsmodus. Et av de første smittetilfellene vi hadde i Norge, i mars, hadde vi i en butikk. Hvordan håndterer man det? Hvordan sanerer man butikken? Men midt i alt dette, har det vært fantastisk hvor rause alle har vært med hverandre. Hvis noen har syntes at det er tøft, så har de fått oppbacking.

Hun har fått støtte selv også. Spesielt husker hun et Skype-møte, der hun ikke hadde noen ny informasjon å gi til butikksjefene, men ville møte dem likevel. Hun forteller om de fine støttemeldingene som kom strømmende inn i chatten.

– Det er vår jobb å backe dem, og at butikksjefene også backer oss; dét er raust av dem.

Kullsyre i blodet

Stine Trygg-Hauger smiler, og snakker med entusiasme. Hun har mye energi, og i flere intervjuer har hun snakket om det hun kaller «kullsyra» i blodet. En kriblende følelse i kroppen. Hun sier hun tror det er mange som jobber i butikk som har det på samme måte.

– Vi synes det er kjedelig å sitte lenge stille og ha møter som drar ut i tid. Det er en sånn følelse av at jeg-må-reise-meg-opp … og-det-bør-skje-nå.

Hun strekker begge armene over hodet. Beveger på fingrene.

Jeg zoomer rett og slett ut, hvis jeg ikke får være i bevegelse

– Det bare kribler. Det er det jeg kaller «kullsyra». Jeg må bevege meg. Og for meg handler det også mye om konsentrasjon. Jeg zoomer rett og slett ut, hvis jeg ikke får være i bevegelse. Se for deg ei Farris-flaske, og så rister du den.

Hendene inne i skjermen holder rundt ei imaginær flaske med kork på. Rister den …

– Den brusinga som kommer da, den følelsen der … som kommer når du nærmer deg å ha sittet to timer i et møte. For meg holder det med 45 minutter. Det er perfekt.

– Hvordan håndterer du det som toppleder? Toppledelse er gjerne mange og lange møter …?

– Nå under koronaen på hjemmekontor går veldig mange møter til fots – og jeg oppfordrer de andre til å ta en tur også. Hodet blir klarere, man ser fremover når man går. Jeg har også kjøpt meg et vippebrett, som jeg kan stå på.

Hun bygger opp kjøkkenbenken, med bokser fra Clas Ohlson, for å få datamaskinen i rett høyde, og så står hun og vipper fra side til side mens hun jobber, forteller hun. Det finnes også et Ipad-stativ og en spinningsykkel i huset.

– Det går an å ha møter på spinningsykkel. Det er innafor!

Flere pauser i ledermøtene

– Hva gjør du med «kullsyra» i møtene i konsernledelsen?
Foto Stine Trygg-Hauger kan ikke sitte stille for lenge, da begynner det å krible i kroppen. (Foto: Terje Pedersen / NTB)

– De vet godt hvordan jeg har det. Det har jeg vært veldig ærlig om. Så vi har pause hver time, og jeg tror faktisk at de også synes det er litt deilig. Og hvis vi går over tida, så ser alle bare på meg og spør: «Stine, trenger du en pause»? De er også vant til at jeg sitter og strekker litt på meg.

– Var det uproblematisk å fortelle om det?

– Ja, det var det – og mye av grunnen til det, er at jeg kjenner meg så trygg. Det har jeg gjort fra første stund i Clas Ohlson, og dét har vært viktig for meg, utviklingen min og hvor jeg er i dag. Jeg fikk jo en helt fantastisk leder da jeg begynte i Clas Ohlson; Geir. En skikkelig åpen, fin fyr. Han var åpen om ting han syntes var vanskelig, han delte og var utrolig trygg. Han skapte trygghet. Nei, dette har ikke vært vanskelig for meg. Det er slik kulturen vår er.

Hun forteller at en av selskapets verdier, er «be like Clas, be yourself». Den viser til gründeren, som det går mange ulike historier om. Det handler om å ha aksept for at vi er forskjellige, at du skal kunne være deg selv.

– Og da tenker jeg at jeg må kunne fortelle at sånn har jeg det; vi må ha litt hyppigere pauser.

Ung leder i stor frakk

Hun omtaler sin tidligere leder, Geir, som et lederforbilde. Det var han som ga henne det svenskene omtaler som en litt «för stor kavaj»; en litt for stor frakk.

– Hvordan likte du ha å på deg den store kavajen?

– Jeg likte det jo, og det var vel det han så. Jeg tenker at en av de viktigste oppgavene til ledere, er å se dem som responderer på og utvikler seg ved å få mer utfordrende oppgaver, og som ønsker det. Og så skal man også ha respekt for dem som ikke ønsker det. Men for meg var det veldig bra.

Han ga meg en litt for stor kavaj

– Hvordan vil du beskrive deg selv som leder?

– Jeg vet jo hva andre sier om meg.

Hun forteller at hun har blitt vurdert av andre i noen 360-graders-evalueringer opp gjennom, og at resultatene stemmer med det hun tenker om seg selv. Hun er ekstremt engasjert, energisk, har stor drivkraft og gjennomføringskraft.

– Dette er egenskaper som gjerne gjør at man får med seg folk, men er du flink til å lytte?

– Tidlig i karrieren sa Geir til meg; du må huske at vi har to ører og en munn … Dét er noe jeg er veldig bevisst på. Som regel så er jo menneskene du har rundt deg smarte.

I tillegg til å lære ledelse av Geir, mener Trygg-Hauger at butikkarbeidet har vært en god lederskole.

– Dét startet da jeg var 15. Du gjør deg raskt erfaringer rundt hvordan din første leder er, hvordan det er å jobbe med kollegaer, møte kunder. Du kan bli en god menneskekjenner av å jobbe i butikk. Måten du håndterer en kunde på eller gjennomfører en salgsprosess på, er jo å lede noen igjennom det …

Gøy på jobben

I det daglige er hun såpass opptatt av å ha det gøy på jobben at hun i fjor ga ut bok om det; «Når timene flyr, tips og triks for å få det gøy på jobb».

– Jeg er opptatt av at mennesker skal like det de jobber med. Hvis man ikke liker det man jobber med, så mener jeg at man bør gå noen runder. Jeg har en del sjekklister i boka. Hvis du ikke trives, identifiser hva det er som gjør at du ikke trives. Eller hva du trenger for å ha det bra eller gøy. Man må begynne der, for det er jo veldig individuelt.

– Når har du selv det gøy på jobben?

– Når jeg kjenner at jeg har flow og får være kreativ. Jeg kan være kreativ på flere områder, men når jeg får drive med problemløsing og være praktisk, da koser jeg meg. Jeg prøver å legge inn tid i hver arbeidsuke til å gå inn i prosjekter jeg synes er morsomme og hvor jeg kan gjøre en forskjell.

Kriser der det handler om å fikse og organisere ting er lettere

– Hva er det mest utfordrende du har vært borti som leder?

– Det mest utfordrende er nok når medarbeidere og mennesker som du kjenner godt eller tror du kjenner godt, bryter tilliten. Når det oppstår etiske og moralske dilemmaer. Når du jobber med mange mennesker, kan det skje.

Hun vil ikke gi eksempler, av hensyn til dem som er involvert, men sier at hun i slike tilfeller må minne seg selv om å behandle folk med respekt og empati og legge sine egne følelser til side. Kanskje er det et menneske som står i en livskrise, som gjør noe man ikke burde ha gjort.

– Slike dilemmaer er krevende. Andre typer kriser og utfordringer, der det handler om å organisere og fikse ting, er lettere. Jeg er praktisk anlagt.

Hun blir stille.

– Jeg må si en annen ting også. Det verste med 2020 var at jeg mista en nær kollega i sykdom. Det var tøft.

Bytter drakta i juni

Foto Slik ble Trygg-Hauger kjent med sin kommende konsernsjef i XXL, Pål Wibe. Bildet er fra en kampanje for Grønt Punkt med Trygg-Hauger fra Clas Ohlson og Pål Wibe, som da var sjef for Europris. – Vi ble himla godt kjent på den fotoshooten. (Foto: Joon Brandt for Grønt Punkt)

Det er litt over to måneder til hun begynner i ny lederjobb i XXL. De som kjenner henne, vet at hun lenge har «digget» XXL. Hvis hun først skulle skifte jobb, så var det på en måte «greit» når det var XXL. Kollegaene skjønte det.

– Jeg har jo kommet med reklamebilagene til XXL på jobb og sagt; se hvordan de har gjort her. XXL er dessuten et kjempespennende konsept. Det blir veldig gøy.

– Hvordan forbereder du deg?

– Å jobbe i retail er tempo hver dag, det er alltid noe å ta tak i, så det er ikke så mye tid til å tenke på noe annet. Spesielt siden vi nå står i en spesiell situasjon, med nedstenging. Jeg tenker jo på det, men det skjer mye i Clas Ohlson. Så jeg får bytte drakta i juni.

Det er ikke mer enn et par år siden det var skandaleoppslag i mediene om kulturen i XXL Det gjaldt eksempelvis tilfeller av prisjuks. Det var historier om ansatte som måtte ta armhevninger hvis de kom for sent på jobb. Røff ledertrening med militær sjargong. XXL tok selvkritikk, men historiene står i kontrast til den tryggheten Trygg-Hauger beskriver har vært så viktig for henne i Clas Ohlson opp gjennom.

Jeg spør henne om hvordan hun forholdt seg til den kulturen som har vært og er i XXL da hun ble kontaktet om lederjobben i XXL, men hun vil ikke svare på hva hun har tenkt. Hun ikke synes det er riktig å kommentere på det, siden hun ikke har begynt i XXL ennå.

– Men jeg kan kommentere det jeg selv har erfart til nå, og dét er at jeg har fått et utrolig godt inntrykk av dem jeg har møtt. Ikke minst Pål (Wibe red.anm), som kom inn som ny konsernsjef i april. Jeg opplever at det skjer mye positivt, og at de har tatt de sakene som var på alvor. Jeg gleder meg til å bli kjent med alle som jobber der.

– Du og din kommende konsernsjef har vært konkurrenter? Han som sjef for Europris, du for Clas Ohlson?

– Vi har vel ikke sett på hverandre som konkurrenter, vi har hatt litt forskjellig sortiment, men det er litt morsomt … Grønt Punkt Norge, som jobber med miljø og emballasje, hadde i 2019 en kampanje der teksten var at «Europris og Clas Ohlson konkurrerer om alt. Men på ett punkt er de enige». Da var vi på en fotoshoot, jeg og Pål. Der skulle vi stå og se på hverandre – nesetipp mot nesetipp. Altså, jeg tuller ikke … i tre timer. Vi ble himla godt kjent på den fotoshooten.

Nye trender

Boder og garasjer er fulle av sports- og fritidsutstyr. Skuffer og skap er fulle av klær, saker og ting. Vi bruker og kaster.

Kan vi fortsette slik, av miljøhensyn? Kan varehandelen, Clas Ohlson og XXL innbefattet, fortsette å planlegge for vekst og økt omsetning? Stine Trygg-Haugers svar på dét, er at hun tenker at alle, uansett hva man driver med, har et stort ansvar når det gjelder bærekraft. Innenfor varehandel er det mange muligheter, mener hun.

– Vi må hjelpe kundene til å ta mer bevisste valg, vi kan merke produkter bedre og vi kan bidra til at produkter varer lenger. Jeg er opptatt av å bygge opp tjenester knyttet til det vi selger, som reparasjoner og vedlikehold. I Clas Ohlson bygger vi fikse-disker i butikkene, og vi har reservedeler til nesten alt vi selger. Vi driver også med utleie. Du kan leie verktøy. Forbrukerne blir mer bevisste, og da må vi også kunne hjelpe kundene med å ta gode valg. Det er også noe av det jeg har likt med XXL. Du kan få service på sykkelen din, og få pigget joggeskoene dine. Jeg tror at vi kommer til å se et skifte i konsum og prioriteringer fremover.

Trygg-Hauger er overbevist om at arbeidet med sirkulære forretningsmodeller – å begrense presset på naturressursene og å begrense mengden avfall – blir viktig i varehandelen fremover.

– Jeg har barn som er miljøagenter. Dette er viktig for meg.

Mini-CV: Stine Trygg-Hauger (38)

  • Stilling: Adm.dir i Clas Ohlson. Blir sjef for XXL Norge 1.juni

  • Bosted og oppvekst: Bydelen Stovner i Oslo

  • Familie: Gift, to sønner på 5 og 3 år.

  • Utdanning og erfaring: Frisørlinje fra videregående, er ett fag unna en ferdig bachelorgrad i markedskommunikasjon ved BI. Har jobbet i butikk siden hun var 15, blant annet i parfymeri. Var produktsjef i Validus før hun ble markedskoordinator i Clas Ohlson.

    Har jobbet i Clas Ohlson i 12 år og gått gradene via ulike lederstillinger før hun i 2017 administrerende direktør for kjedens virksomhet i Norge.

  • Fritid: Være sammen med gutta sine, være mye ute og i aktivitet. Skape minner og opplevelser. – Jeg kommer til å bli en hall-mamma. Jeg sitter allerede mye i svømme- og hockeyhaller.

Powered by Labrador CMS