Nyskaping

Mads Harder-Lauridsen, direktør for forretningsutvikling i CLEVER og Tore Harritshøj administrerende direktør i E.ON under elbilkonferansen i Drammen.

Ruller ut ultraraske ladestasjoner for elbiler langs motorveiene i Europa

Et nytt samarbeid mellom det internasjonale energiselsakpet E.ON og den danske mobiloperatøren CLEVER har blitt etablert med ambisjoner om å rulle ut ekstra raske ladestasjoner for elbiler langs motorveiene i Europa.

Publisert Sist oppdatert

Begge parter har betydelig erfaring og kompetanse innen bygging og drift av infrastrukturnettverk for elbiler i Nord-Europa.

– Visjonen er å skape mobilitet i hele Europa for de som kjører elbil, sier Tore Harritshøj administrerende direktør i E.ON til Dagens Perspektiv under den årlige elbil konferansen som startet i Drammen tirsdag.

Deres felles ambisjon er nå å etablere flere hundre ultraraske ladestasjoner over hele Europa. Stasjonene vil plasseres med 120-180 kilometer avstand mellom hver.

Ladestasjonene vil bli en del av fasilitetene langs motorveiene sammen med restauranter og andre butikker som tilbyr tjenester for kundene.

– Med disse ladestasjonene kan en lade elbilen mye raskere. De stasjonene som fins i dag er betydelig mye tregere, sier Harritshøj.

Norsk partner

CLEVER og E.ON har ambisjoner om å ta en ledende rolle i å forme morgendagens transportsystem i Europa. Deres felles visjon er å skape en «ryggrad» av ultraraske ladestasjoner for alle elektriske bilførere i Europa. Den første elektriske ladestasjonen skal installeres i år.

– Begge selskapene har aktivitet i Sverige og Tyskland – vi er mer enn bare Danmark. Det er også en plan for Norge og vi har funnet en partner som vi skal samarbeide med om å bygge ladestasjoner her også. Hvem det er kan vi enda ikke avsløre, sier Harritshøj.

Danmark er en liten brikke i det europeiske markedet

Initiativet er et svar på den økende etterspørselen fra bilister som ønsker et bærekraftig transportalternativ. Dette, kombinert med et løfte fra flere bilprodusenter om å skape morgendagens elbiler som har lengre kjøretid i løpet av de kommende årene.

– Dette har vært en drøm og en visjon å bygge dette her og løse de utfordringene som elbilsjåfører står overfor. Sammen klarer vi mer – E.ON har muskler som vi ikke har. Vi starter å sette opp ladestasjoner i Danmark i år, sier Mads Harder-Lauridsen, direktør for forretningsutvikling i CLEVER.

Engangsavgiften øker

Tidligere har Dagens Perspektiv skrevet at elbilsalget i Danmark stuper etter at regjeringen valgt å starte en opptrappingsplan på engangsavgiften på elbiler som tilsvarer i første omgang 20 prosent av en vanlig bil.

– Danmark er en liten brikke i det europeiske markedet, så det at den danske regjeringen nå har valgt å øke engangsavgiften, spiller ikke en så stor rolle. Norge er ledende og markedet i Tyskland er i sterk vekst. Det som skjer med insentivene i Danmark kommer ikke til å påvirke dette prosjektet. Vi ønsker å skape et europeisk nettverk, sier Harder-Lauridsen.

Foto Slik vil de nye ladestasjonene til E.NO og CLEVER se ut. (Foto: E.NO/CLEVER)

– Det at de endrer seg vil ikke påvirke våre planer. Det kommer til å skje noe revolusjonerende de neste tre årene. Bilprodusentene har annonsert at de kommer med flere nye modeller de neste tre årene. Da vil vi være klare. I fremtiden vil det ikke være intensiver for å kjøre eller kjøpe elbil. Når elbilen blir like konkurransedyktige som den vanlige eller «gamle» bilen, vil vi ikke lenger trenge intensiver fra regjeringen, sier Harritshøj.

Det er antatt at antallet elbiler på europeiske veier vil voksne dramatisk i løpet av de neste årene etter at flere europeiske land på alvor har satt i gang tiltak for å redusere CO2-utslippene i transportsektoren og ettersom elbilteknologien stadig utvikler seg.

– Overgangen fra vanlige biler til elbiler og adopsjonen av elektrisk mobilitet krever elbiler som kan kjøre lengre og pålitelige ladenettverk på tvers av landegrensene. Bilprodusentene vil snart begynne å levere elbiler og vi vil bruke vår erfaring som vi har samlet opp siden 2009 i byggingen, driften og vedlikeholdet av nordiske elbiler til å tilby kunden den beste reisen og ladeopplevelsen for langdistansekjøring over hele Europa. Samarbeidet med E.ON er et viktig skritt i riktig retning mot å nå vår visjon om å øke morgendagens bærekraftige mobilitet, sier Casper Kirketerp-Møller, administrerende direktør i CLEVER.

Sammenhengende nettverk

Under presentasjonen til BMW avslørte bilseksapet at de ønsker å bygge ut nettverket av ladestasjoner for elbiler i Europa. De har derimot enda ikke sagt hvem de ønsker å samarbeide med om prosjektet.

– Store aktører som BMW bygger vanligvis ikke ladestasjoner, de får vanligvis noen som oss til å bygge dem, sier Harder-Lauridsen.

Ambisjonene er å skape et unikt og sammenhengende nettverk av ultraraske ladestasjoner som har kapasitet til å møte behovene til både eksisterende elbiler og den neste generasjons langdistanseelbiler.

Et nettverk av denne størrelsen vil ikke bare kreve solid finansiering og kompetanse, det vil også være en «game-changer» for veksten og etterspørselen av elbiler

I første omgang vil ladestasjonene tilby 150 kW ladeeffekt, med en modulær oppgraderingsalternativ til 350 kW ette den teknologiske utviklingen.

– Vi håper at vår felles ambisjon vil føre til at den første omfattende ultraraske ladeinfrastrukturen vil bli etablert i Europa. Et nettverk av denne størrelsen vil ikke bare kreve solid finansiering og kompetanse, det vil også være en «game-changer» for veksten og etterspørselen av elbiler og en nøkkelvending i veien mot grønnere og mer bærekraftig e-transport. Denne tilnærmingen passer godt med vår strategi fir å gjøre elektronisk mobilitet så praktisk som mulig for våre kunder, sier Frank Meyer, visepresident for innovasjon i E.ON.

Intensjonen med prosjektet er å samkjøre flere av de store europeiske byene med ultraraske ladestasjoner. Det er forventet at utbyggingen av nettverket vil være en milepæl for fremtidens elbilsjåfører i Europa som velger en grønnere vei.

Stasjonene vil omsider oppnå en ladekapasitet som tilsvarer batteritid som går over 400 kilometer i løpet av 20 til 30 minutt ladetid. Ladetiden vil bli ytterligere redusert når ladekapasiteten øker og transportteknologien utvikler seg. Partnerne planlegger også å tilby elbilkundene sine andre tjenester.

Powered by Labrador CMS