Samfunnsansvar

Kjedene slåss om hvem som har mest ansvarlig datostempling

NorgesGruppen og Rema 1000 konkurrerer ikke bare om apper for tiden. En like hard kamp utkjempes på den samfunnsansvarlige arenaen.

Publisert Sist oppdatert

Nå er det matsvinnet kjedene vil ta for seg. Hvert år kaster vi bortimot 360.000 tonn fullt spiselig mat til en verdi av 18 milliarder kroner. Av dette kastes rundt 60 prosent hjemme hos folk, men også dagligvarebransjen står for en stor del av kastingen.

Etter at NorgesGruppens tidligere konsernsjef, Sverre Leiro, gikk ut i mediene og tok til orde for at man burde skrote datostemplingen på en del varer, tok det ikke mange dagene før NorgesGruppen kunne melde at de nå tester en ny holdbarhetsmerking.

Leiro var i sin tid initiativtaker til den frivillige organisasjonen Matsentralen, som hvert år gir bort 1,6 millioner måltider som ellers kunne endt opp på fyllingen.

– Alt for mye spiselig mat går rett i søpla. Det er et samfunnsproblem og et miljøproblem som vi skal bidra til å løse, uttalte dagens konsernsjef i NorgesGruppen, Runar Hollevik, tirsdag.

Det er i første omgang snakk om en ekstra merking på enkelte av butikkenes egne merkevarer. Meieriprodukter, i tillegg til bakervarer og frukt og grønt, er varegrupper det kastes mye av.

Rema 1000 har Keep-it

Reitangruppen og Rema 1000 kunne ikke være dårligere, faktisk mener de at de siden 2012 har vært bedre. De hevdet torsdag at deres holdbarhetsindikator Keep-it er den eneste merkingen som viser den faktiske holdbarheten.

– Undersøkelser viser at 90 prosent av Norges befolkning ikke stoler på datomerking. Med Keep-it tilbyr vi våre kunder kunnskap om den faktiske holdbarheten til produktet, slik at de slipper usikkerheten rundt datostempling som er en av de største årsaken til matkasting, sier kommunikasjonsdirektør Mette Fossum.

Powered by Labrador CMS