Annonse
Jan Tore Sanner understreker at fraværsgrensen aldri har vært ment som det eneste tiltaket mot frafall blant de mest utsatte elevene. Foto: Thomas Brun / NTB scanpix.

Fafo​Elevfraværet gikk ned 20 prosent etter innføring av fraværsgrensen

De med høyest fravær reduserer fraværet sitt mest. Det viser en ny rapport fra Fafo, som også peker på enkelte utfordringer.

Elever i videregående skole har redusert fraværet sitt med nær 20 prosent etter innføringen av fraværsgrensen, viser fersk rapport fra Fafo.

Lese resten?
Løpende abonnement. Fornyer på fullpris (163,-) - første mnd kr
20,-
Prøv nå
Ingen bindingstid
Jeg har allerede abonnement

Fafos evaluering:

  • Fafos andre delevaluering om fraværsgrensen tar i hovedsak utgangspunkt i elevenes erfaringer med fraværsgrensen. Forskerne har intervjuet 74 elever, 20 lærere, 7 rektorer og til sammen 5 helsesykepleiere og rådgivere fra ulike videregående skoler i 4 fylker.

  • Forskerne har ikke intervjuet elever som har falt fra.

  • Videre har Fafo utført en nettsurvey blant rektorer. 130 har svart på denne.

  • Forskerne har også analysert registerdata for å finne mulige effekter av fraværsgrensen på fravær, karakterer og IV.

  • Fafos tall om utviklingen i fravær viser gjennomsnittet av det totale fraværet (både dager og timer). Det er annerledes fra Utdanningsdirektoratet som bruker median, og viser dagsfravær og timefravær hver for seg.

  • Fafos sluttrapport kommer i 2020. Den første delevalueringen kom høsten 2017.

  • Evalueringen er gjort på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. 

(Kilde: Fafo)

Fraværsgrensen:

  • Regjeringen innførte fraværsgrensen høsten 2016 for videregående skoler

  • Målet var å øke elevenes tilstedeværelse og å redusere frafall

  • Regelen innebærer at en elev kan ha maksimalt ti prosent udokumentert fravær

(Kilde: Regjeringen)

Annonse

Fafos evaluering:

  • Fafos andre delevaluering om fraværsgrensen tar i hovedsak utgangspunkt i elevenes erfaringer med fraværsgrensen. Forskerne har intervjuet 74 elever, 20 lærere, 7 rektorer og til sammen 5 helsesykepleiere og rådgivere fra ulike videregående skoler i 4 fylker.

  • Forskerne har ikke intervjuet elever som har falt fra.

  • Videre har Fafo utført en nettsurvey blant rektorer. 130 har svart på denne.

  • Forskerne har også analysert registerdata for å finne mulige effekter av fraværsgrensen på fravær, karakterer og IV.

  • Fafos tall om utviklingen i fravær viser gjennomsnittet av det totale fraværet (både dager og timer). Det er annerledes fra Utdanningsdirektoratet som bruker median, og viser dagsfravær og timefravær hver for seg.

  • Fafos sluttrapport kommer i 2020. Den første delevalueringen kom høsten 2017.

  • Evalueringen er gjort på oppdrag for Kunnskapsdepartementet. 

(Kilde: Fafo)

Fraværsgrensen:

  • Regjeringen innførte fraværsgrensen høsten 2016 for videregående skoler

  • Målet var å øke elevenes tilstedeværelse og å redusere frafall

  • Regelen innebærer at en elev kan ha maksimalt ti prosent udokumentert fravær

(Kilde: Regjeringen)

Annonse