Samfunn

Jorge Jensen synes finansnæringen kommer med fornuftige tiltak, men sier at reglene til vurdering i departementet går lengre.

Finansnæringen lanserer bransjenorm for salg av forbrukslån

Samtidig ligger det forslag til nye regler til vurdering i justisdepartementet. – Normen går ikke like langt som regelforslaget som ligger i departementet, sier Jorge Jensen i Forbrukerrådet.

Publisert Sist oppdatert

En av Norges største vekstnæringer er salg og markedsføring av forbrukslån. Nå har finansnæringen foreslått en ny norm som skal innføre strengere regler.

Forslaget kommer kort tid etter at tidligere Forbrukerombud Gry Nergård skiftet beitet og ble direktør i Finans Norge.

Normen bransjen foreslår går lenger enn dagens regelverk, men den vil ikke være gjeldende for andre enn medlemmer i Finans Norge og

Finansieringsselskapenes Forening (FinFo).

– Vi registrerer som mange andre en kraftig vekst i både markedsføring og volumet på forbruksgjeld som over tid ikke er bærekraftig. Dette er bakgrunnen for at vi nå har utarbeidet en bransjenorm som på noen punkter er strengere og mer konkret enn lovverket, og som vil gjelde som en minimumsstandard for alle medlemmene i de to foreningene, sier administrerende direktør Idar Kreutzer i Finans Norge.

– For foretak som ikke er medlem i en av foreningene, kan det kanskje være fristende nå å forsøke å ta markedsandeler ved å ikke følge normen. Det vil være uheldig, og da kan det være klokt om myndighetene tar utgangspunkt i vår bransjenorm og lovregulerer markedet slik at alle må følge de samme reglene, sier Kreutzer.

Går ikke like langt som mulige regler

Fagdirektør i Forbrukerrådet, Jorge Jensen, sier til Dagens Perspektiv at det ligger regler til vurdering i justisdepartementet. Disse reglene ble i sin tid utformet av forbrukerombudet.

– Vi merker oss at bransjer nå erkjenner at det har gått for langt i markedsføringen av disse produktene. Men normen går ikke like langt som regelforslaget som ligger i departementet, sier Jensen.

Etter planen skal regjeringen presentere nye regler i en høring til våren.

– Jeg vil ikke spekulere i hvilke motiver næringen har for å presentere dette i forkant av eventuelle nye regler, sier Jensen og peker på at dersom det kommer en forskrift vil den naturligvis gå foran en bransjenorm.

Jensen synes ellers forslagene fra næringen er gode og fornuftige.

Den store forskjellen mellom normen og reguleringsforslag går på mulighetene for sanksjoner overfor de aktørene som bryter normen.

Ny norm for salg og markedsføring av forbrukslån

Normen inneholder regler som begrenser ulike former for markedsføring, hvilke elementer og begrep som ikke skal inngå i markedsføringen, bruken av konkurranser, vervekampanjer og fordeler, markedsføring rettet mot unge voksne under 25 år, og finansforetakets ansvar for å sørge for at agenter og samarbeidspartnere etterlever samme norm som finansforetaket

Det er også presisert noen prinsipper finansforetaket skal følge ved markedsføring av kredittkort og forbrukslån:

  • Markedsføring skal tydelig merkes.
  • Det skal klart fremgå hva slags produkt som markedsføres.
  • Markedsføring skal ikke legge opp til at forbruker må ta raske beslutninger eller at forbrukeren oppnår en fordel ved å ta et raskt valg.
  • Tilbud, uansett om det er betinget eller ikke, skal ha en varighet som gjør at forbruker får anledning til å vurdere det faktiske tilbudet, og eventuelt innhente andre tilbud.
  • Ved bruk av agenter til markedsføring, skal det tydelig fremgå hvilket finansforetak agenten representerer.
  • Avslår forbruker et tilbud, skal avslaget respekteres, og vedkommende skal ikke forsøkes overtalt til å inngå avtale.

Kilde: Finans Norge

Powered by Labrador CMS