Samfunn

Norske studenter velger tradisjonelle medier fremfor sosiale medier når de leser nyheter

Stoler på tradisjonelle medier

Norske studenter har mer tillit til tradisjonelle medier enn til sosiale medier som Twitter, Facebook og blogger.

Publisert Sist oppdatert

Dette viser en ny studie fra Høgskolen i Sørøst-Norge:

– Den norske befolkningen har generelt hatt høy tillit til institusjoner inkludert mediene, forklarer Eiri Elvestad, som har foretatt undersøkelsen.

Hun har sammenliknet norske, britiske og israelske studenters tillit til nyhetsmedier, og det var de norske studentene som hadde størst tillit til de tradisjonelle nyhetsmediene. Tilliten blant de norske studentene forklares med at mediene har lengre fartstid enn sosiale medier og uavhengige bloggere. Særlig godt ut kom NRK, som blant studentene hadde ord på seg for å skildre nyheter på en mer nøytral måte enn andre medier. Elvestad sider det er alminnelig at tilliten til mediene er i endring, og at folk har ulik grad av tillit til ulike nyhetsmedier:

– Det er i dag noen tendenser til at man søker nyhetsmedier som vinkler saker i tråd med egen politisk overbevisning, men dette er ikke noe nytt. Under partipressens storhetstid var det for eksempel stor variasjon i befolkningen når de ble spurt om hvilke aviser de de leste og hadde tillit til og ikke, sier Elvestad.

Jeg tror befolkningen vil fortsette å ha tillit til de mediene som bedriver god journalistikk

Men likevel, mindre lesing av papiraviser, mindre TV-titting og flere nyheter via sosiale medier endrer folks medievaner også i Norge. Dette betyr derimot ikke at folk mister tilliten til tradisjonell nyhetsjournalistikk og de tradisjonelle mediene, sier Elvestad:

– Jeg tror befolkningen vil fortsette å ha tillit til de mediene som bedriver god journalistikk. Forhåpentligvis vil de også søke disse mediene og være villig til å betale for nyheter som er produsert i tråd med journalistiske idealer.

Hun og understreker at det er flere grunner til at norske medier framstår som mer troverdige enn brittiske og israelske:

– I Storbritannina har skandaler, som britisk presses avlytting,ført til høyere mistillit. Mediebruken er også mer delt mellom ulike sosiale grupper i Storbritannia enn i Norge. En forklaring på den lave tilliten i Israel er at den svært konfliktfylte politiske situasjonen landet bidrar til større skepsis mediers dekning, sier Elvestad.

Lettere å unngå

Ifølge en undersøkelse publisert tidligere i år, Bruksmønstere for digitale nyheter, som er en del av Reuters Institute Digital News Report, scorer nordmenn generelt sett høyt når det kommer til interesse for nyheter, sammenliknet med andre land i Europa. Mens flere av landene som er vurdert i undersøkelsen sliter med såkalte nyhetsunnvikere og flukt fra tradisjonelle medier, oppgir 85 prosent av de spurte i undersøkelsen at de bruker nyheter hver dag – tre av fire flere ganger om dagen. Likevel mener Elvestad de nye medievanene gjør det lettere å unngå nytheter:

– De nye medievanenene fører til at man ikke dumper ikke like lett borti i nyheter fordi man blar i en avis eller får med seg nyheter fordi de sendes når man har satt seg ned for å se på TV. Nyheter som dukker opp i sosiale medier er ofte også av svært ulik kvalitet og det er ikke alltid lett å vite hvor troverdig kilden er. Som mange av studentene jeg intervjuet sa, så var det ofte de måtte sjekke på NRK, VG.no, eller andre steder for å se om dette kunne stemme. Men det er selvsagt ikke alle som dobbeltsjekker det de får tilsendt, sier Elvestad.

Powered by Labrador CMS