Samfunn

I undersøkelsen kommer det frem at direkte kontakt ved oppmøte i større grad foretrekkes av kvinner enn menn.

Digitale verktøy gir ikke legen mer tid til pasienten

Verken pasienter eller helsepersonell opplever at innføring av digitale tjenester og verktøy frigjør mer tid til personlige møter mellom pasient og behandler.

Publisert Sist oppdatert

Det viser en ny undersøkelse om nordmenns forhold til digitalisering av helsevesenet.

Snart kan innbyggere i hele Norge lese sin personlige, digitale pasientjournal gjennom å logge inn på den nasjonale helseportalen helsenorge.no.

Stadig flere booker legetime eller bytter fastlege på nettet, og digitale verktøy gjør det mulig å kommunisere direkte med behandleren eller følge sin egen pasienthistorikk.

Likevel svarer nesten halvparten av de spurte pasientene – 43 prosent, at de ikke opplever at digitalisering av helsevesenet har ført til at leger og helsepersonell får med tid til pasientene. Bare hver tiende pasient har opplevd å få mer tid med behandleren.

Vil bli sett og hørt

Svarene fremkommer i Norsk e-helsebarometer, som meningsmålingsbyrået Opinion før sommeren gjennomførte for det Bodø-baserte e-helseselskapet DIPS. Over 2000 nordmenn og 200 leger, sykepleiere og annet helsepersonell svarte på spørsmål om sine erfaringer og holdninger til digitale helseverktøy.

– Pasientene vil bli sett, hørt og møtt. Derfor er jeg ikke overrasket over at så mange fortsatt ikke opplever at legen får mer tid. Vi må huske på at antall pasienter og lege- og sykehusbesøk også øker, sier administrerende direktør Tor Arne Viksjø i DIPS i en pressemelding.

I undersøkelsen kommer det frem at direkte kontakt ved oppmøte i større grad foretrekkes av kvinner enn menn. Sistnevnte er imidlertid mer åpne for videomøter enn sitt motsatte kjønn.

Fortsatt lite strukturert

Mer enn halvparten av helsepersonellet som deltok i undersøkelsen, 52 prosent, svarte også at de ikke har fått frigjort mer tid til pasienten, til tross for stadig flere digitale verktøy.

– Digitaliseringen av helsevesenet er omfattende, men informasjonen er fortsatt lite strukturert. Det betyr at helsepersonell må rapportere nøyaktig samme informasjon både to og tre ganger i ulike datasystemer, som genererer rapporter, uten foreløpig å være samordnet og strukturert. Derfor skjønner jeg godt at helsepersonell foreløpig ikke opplever at digitaliseringen frigjør mer tid. Men dette vil endre seg i løpet av de nærmeste årene, sier Viksjø.

Menneskemøtet viktigst

Undersøkelsen skiller mellom kommunikasjon og kontakt med leger og helsepersonell. To av tre nordmenn rangerer personlig oppmøte som viktigste kommunikasjonskanal med behandler, mens hver fjerde foretrekker å kommunisere digitalt, via MinJournal eller e-post.

86 prosent oppgir direkte kontakt og fysisk oppmøte som viktigste kontaktform, etterfulgt av telefonsamtale (60 prosent) og e-post (44 prosent).

– Det er ingen tvil om at den beste kontakten oppstår i møtet mellom pasient og behandler, og digitale verktøy kan aldri erstatte fysiske undersøkelser. Men i for eksempel etterbehandling og ved store reiseavstander kan løsninger som Skype og andre digitale kommunikasjonsløsninger være et godt alternativ, sier Tor Arne Viksjø.

Foretrekker epost, SMS og chat foran brevpost

På samme spørsmål om kontakt med behandler, så vil man heller ha epost, SMS og chat i stedet for brev. Bare hver femte spurte – 18 prosent - sier at de foretrekker tradisjonell brevpost

Tabell fra undersøkelsen: Hvilke av de følgende alternativene er aktuelle for deg når det gjelder kontakt med helsevesenet?

Direkte kontakt/fysisk oppmøte: 86 prosent

Telefonsamtale: 60 prosent

Epost: 44 prosent

SMS: 38 prosent

Chat: 23 prosent

Brev per post: 18 prosent

Videomøter f.eks. via Skype: 12 prosent

Andre: 1 prosent

Ingen av disse: 1 prosent

Powered by Labrador CMS