Samfunn

Et av Maersks containerskip losser ved en havn i California.

Maersk med «all in» for grønn skipsfart

Gigantselskapets nye mål for utslippskutt stiller alle andre i skyggen. Og kuttene skal tas uten å kjøpe klimakvoter, lover ledelsen.

Publisert Sist oppdatert

Verdens største transportør av containere, danske Maersk, har vedtatt å kutte 100 prosent av utslippene sine innen 2050.

Containerskip frakter 80 prosent av global handel. Maersk transporterer alene rundt hver femte container i verden.

Klimamålet er veldig mye mer ambisiøst enn det tidligere fastsatte målet for internasjonal sjøtransport, inngått i FNs IMO, om å redusere utslippene med 50 prosent innen 2050.

50 prosent kutt ble vedtatt i fjor og anses av bransjen å være tøft nok siden det krever nye skip som går på andre typer drivstoff enn de man har i dag.

Trenger nye løsninger

Ifølge Financial Times har Maersk allerede gitt beskjed til alle sine leverandører, fra de som bygger motorer til skrogene at de må kunne levere karbonfrie skip innen 2030 dersom målet skal oppnås i tide.

– Dette handler ikke bare om å kutte kostnader. Det er en eksistensiell øvelse hvor vi som selskap må gå foran, sier Søren Toft, assisterende konsernsjef i Maersk til avisen.

Det er anslått at containerskip står for rundt 3 prosent av globale utslipp av klimagasser - hovedsakelig på grunn av storforbruk av bunkersolje som drivstoff.

Maersks totale utslipp er 36 millioner tonn per år. Til sammenligning er Norges totale utslipp 52 millioner tonn per år.

Toft sier til FT at de ikke kommer til å kjøpe klimakvoter.

– Hvis du kjøper kvoter, utsetter du i praksis de smertelige kuttene. Du kjøper deg en unnskyldning og håper at pengene går til gode formål, men du takler ikke kjernen i utfordringen.

Hurtigruten best i Norge

Norge har også offensive ledere innen grønn skipsfart. Men nullutslipp er det fortsatt et stykke igjen til.

Foto MS Roald Amundsen. Foto: Hurtigruten.

Under konsernsjef Daniel Skjeldams ledelse har Hurtigruten tatt flere grønne valg.

I 2019 skal etter planen de første hybridskipene settes i drift. MS Roald Amundsen og MS Fridtjof Nansen har løsninger som vil redusere drivstofforbruket med rundt 20 prosent.

Og for første gang blir helt elektrisk seiling med et passasjerskip mulig - men ikke i mer enn 15 til 30 minutter av gangen.

Powered by Labrador CMS