Samfunn

Revisorer satser på tjenestedesign

Styrker seg i vekstmarked.

Publisert Sist oppdatert

Tjenestedesign, altså det å sette brukerens eller kundens behov først i alt utviklingsarbeid, blir stadig mer utbredt.

– Det var en åpenbaring uten like. I løpet av seks måneder var vi kommet mye tettere på brukerne enn vi noen gang hadde vært.

Det sa bydelsdirektør for Stovner i Oslo, Alv Humborstad, da han skulle forklare hvorfor avdelingen hans ansatte en egen tjenestedesigner.

En Abelia-rapport utført av konsulenselskapet Menon viste i fjor at etter HR-rådgivning, var det rådgivning innen tjenestedesign som vokser raskest for tiden.

Riktignok var bransjen også den minste med en anslått omsetning på rundt milliarden i 2016. Til sammenligning ansatte rådgivere innen revisjon og skatt for 9,2 milliarder og IKT-rådgivere for over 60 milliarder kroner.

Men vekst er vekst. Og nå ønsker revisorene å utvide satsingen på tjenestedesign og kjøper byrået Livework.

Livework leverer tjenestedesign til selskaper i privat og offentlig sektor og har vært en av PwCs samarbeidspartnere de siste tre årene.

Ifølge en pressemelding skal oppkjøpet styrke PwCs tverrfaglige kompetanse og ruste selskapet for omstillingsprosessene samfunnet står overfor.

– Vi er svært glade for å ta dette steget sammen med Livework, dette vil styrke vår sammensetning av strategiske, kreative og analytiske ferdigheter, sier Petter Vold, viseadministrerende direktør for PwC Norge og leder for PwC Consulting.

Oppkjøpet trer i kraft 1. september og Livework vil flytte inn i PwCs lokaler i Bjørvika. Det nye tverrfaglige teamet vil jobbe sammen for å løse fremtidige utfordringer i krysningspunktet av forretningsstrategi, teknologi og design.

– Helt siden oppstart har vi jobbet for å skape en forskjell for våre klienter, deres kunder og samfunnet rundt oss. PwC er en perfekt match for å ta oss videre på denne reisen, og vi gleder oss til å bli en del av et tverrfaglig team, sier Lavrans Løvlie, Partner i Livework.

Powered by Labrador CMS