Samfunn

En svært våt start på sommeren er en av årsakene til at netthandelen i juni ble rekordstor og økte med hele 15 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.

Humøret påvirker de unges handlemønster mest

Regnfulle lange dager på hytta eller i båten, kan gjøre at flere handler på nett, rett og slett fordi de kjeder seg eller koser seg.

Publisert Sist oppdatert

En svært våt start på sommeren er en av årsakene til at netthandelen i juni ble rekordstor og økte med hele 15 prosent sammenliknet med samme måned i fjor.

Likevel oppgir halvparten av alle nordmenn at de handler like mye på nett enten sommerværet er bra eller dårlig, ifølge en undersøkelse av YouGov.

Ifølge tall fra Meteorologisk Institutt var juni i år den åttende våteste siden målingene startet i 1900.

Ferske tall fra Klarna viser at salgsvolumet i de samme nettbutikkene i juni i år økte med hele 15 prosent sammenliknet med den langt mer solfylte juni i fjor. Antall kjøp økte med nesten åtte prosent. Det er ny rekord i juni.

– Dårligere sommervær er sannsynligvis en av forklaringene på dette. Samtidig ser vi en økende tendens til at både tilgjengeligheten til nettbutikken på mobil og muligheten til å bestille varer som du først betaler når feriepengene eller skattepengene er inne på konto, gjør at nettshoppingen er økende også når solen skinner, sier kommersiell leder i Klarna Norge, Jens Rygg i en pressemelding.

Vestlendingene mest påvirket

49 prosent oppgir at de handler like mye om det er fint eller dårlig vær. Bare 5 prosent sier de handler mer om solen skinner ute.

Mens bare 1 av 4 nordmenn i de andre regionene i Norge i gjennomsnitt oppgir at de handler mindre om været er fint, er andelen blant vestlendingene hele 36 prosent.

– Været betyr mindre og mindre for folks handlevaner på nett. Det påvirker selvsagt hva vi kjøper, men ikke om vi kjøper. Er det strålende sol dukker det opp andre behov enn om regnet pøser ned, sier Rygg.

Handler mer etter midnatt

Også når på døgnet folk handler endrer seg om sommeren. Mens handletoppen i året ellers er kveldstid, er shoppingen spredd jevnt utover hele døgnet i fellesferieukene.

– Det handles like mye midt på dagen som det gjøres klokken 21 om kvelden. Det er også langt flere enn vanlig som sitter oppe utover sommernatten og gjør sine nettinnkjøp, sier Rygg.

Selv om 58 prosent av de spurte i undersøkelsen oppgir at de ikke ofte handler på nett om de kjeder seg eller for kosens skyld, påvirker dette i større grad de unge nettshopperne.

Hele tre av ti 18-29 åringer oppgir at de ofte handler på nett når de kjeder seg. Det er mer enn dobbelt så stor andel som i befolkningen generelt.

17 prosent av de mellom 30 og 39 år handler ofte på nett når de skal kose seg. Generelt oppgir en av ti nordmenn at de ofte netthandler for å kose seg.

Powered by Labrador CMS