Samfunn

Huawei er trukket inn i handelskrigen mellom USA og Kina.

Svekket fremtidstro i næringslivet

Næringslivet med kraftig nedskalering av lønnsomheten.

Publisert Sist oppdatert

Det går et tydelig skille i næringslivet mellom store og små bedrifter - også når det kommer til lønnsomhet.

I Norges Banks forventningsundersøkelse for 2. kvartal 2019 spør man næringslivsledere om dagens situasjon og troen på fremtiden.

De store dro fra

På spørsmål om hvordan utviklingen i lønnsomhet, målt ved driftsmargin (EBITDA), har utviklet seg de siste 12 månedene, svarer 31 prosent i de små bedriftene med færre enn 50 ansatte at lønnsomheten er svekket. 28,7 svarer at den er bedret og 34,2 at den er uendret.

 

Lønnsomhetsindeksen er andelen som rapporterer om bedring minus andelen som rapporterer om svekkelse.

For de små bedriftene er dette tallet negativt, -2,3, og det er blitt mer negativt enn det var kvartalet før (-1,7).

Da er situasjonen bedre for de store bedriftene med flere enn 50 ansatte. Her har lønnsomhetsindeksen økt fra -3,4 til 7,7.

Forbedringen skyldes særlig at færre rapporterer om svekket lønnsomhet, men også at noen flere, 33,1 mot 30,2, mener lønnsomheten er bedret.

Svekket fremtidstro

Nå næringslivslederne blir spurt om hva de tror lønnsomheten vil være de neste 12 månedene, tegnes et annet bilde.

Mens hele 40,9 prosent av ledere i små bedrifter trodde på bedret lønnsomhet i forrige kvartal, er dette falt til 28,2 i andre kvartal.

Samtidig er det også færre ledere av store bedrifter som tror på bedret lønnsomhet, fra 36,3 til 28,7.

Total sett faller lønnsomhetsindeksen fra 24,1 til 6,3 for små bedrifter og fra 15,7 til 3,5 for de store.

Handelskrig

Oljeprisen ligger fortsatt over 70 dollar fatet og er sådan ikke grunnen for at næringslivet henger med hodet.

Men handelskrigen kan spille inn på forventningene. Utenriksminister Ine Eriksen Søreide uttalte torsdag til VG at om USAs president Donald Trump innfører toll på biler og bildeler, rammer det Norge direkte.

– Norge lager og eksporterer bildeler til USA, men også til det europeiske markedet, som skrur sammen biler og selger til USA. I begge tilfeller vil økt toll gjøre at etterspørselen går ned, og da går salget av biler ned, sier hun til VG.

Powered by Labrador CMS