Samfunn

Batterifabrikken i Sverige, Northvolt, får Volkswagen inn på eiersiden.

Volkswagen går inn på eiersiden i svensk batterifabrikk

Det pågår et race for å bli først til å produsere fremtidens elektriske bilbatterier. Mens svenskene raser frem, jobber norsk prosjekt mot 2020-deadline.

Publisert Sist oppdatert

Volkswagen skal investere rundt 900 millioner Euro i felles batteriaktiviteter med Northvolt AB.

Northvolt er en europeisk produsent av bærekraftige og høyverdige battericeller og systemer. For tiden bygger firmaet en pilotfabrikk i Sverige med en startkapasitet på 16 GWh. Northvolt ble grunnlagt i 2016, med mål om å bidra til å drive fram den europeiske overgangen til en utslippsfri fremtid. Northvolt har stor suksess i arbeidet med å kunne levere verdens mest miljøvennlige litium-ion batterier, med fokus på minimale CO2-utslipp og de høyeste ambisjonene for resirkulering. I tillegg til Volkswagen AG, inkluderer Northvolt industrielle partnere og kunder som Scania, ABB, BMW, Siemens, Vattenfall og Vestas.

Volkswagen overtar i første omgang rundt 20% av aksjene i den svenske battericelleprodusenten • I løpet av året planlegger Volkswagen å opprette et 50/50 fellesforetak for å bygge opp en battericellefabrikk med startkapasitet på 16 kWh

– I Northvolt har vi funnet en europeisk partner som vi kan drive battericelleproduksjonen her i Tyskland framover sammen med, sier Stefan Sommer, styremedlem med ansvar for investeringer hos Volkswagen.

En del av investeringsbeløpet går inn i fellesforetaket, men Volkswagen investerer også direkte i Northvolt AB. Det gir Volkswagen en aksjepost på rundt 20% og en plass i Northvolts styre (avhengig av rettslig godkjenning).

Det er planlagt å bygge en ny batterifabrikk i Salzgitter, Niedersachsen, tidligst fra 2020 (avhengig av rammebetingelser). Fra årsskiftet 2023/24 vil det da blir mulig å starte batteriproduksjon for Volkswagen der.

– Volkswagen gjør grunnarbeidet på alle nivå for å sikre at gjennomføringen av elektrifiseringsstrategien blir en suksess. I Northvolt har vi nå også funnet en europeisk partner. Med deres know-how og bærekraftige, CO2-optimerte produksjonsprosess for battericeller, vil vi også i Tyskland drive fram batteriproduksjonen. Forutsetningen er naturligvis at de forretningsmessige rammebetingelsene blir gitt, sier Stefan Sommer, styremedlem med ansvar for investeringer hos Volkswagen.

Volkswagenkonsernet har som følge av sin elektrifiseringsstrategi behov for mer enn 150 GWh batteriproduksjon årlig fra 2025, bare i Europa – i Asia er behovet av samme størrelsesorden.

Grønne planer i Rana

Over grensen jobbes det på spreng med å hente investorer til en konkurrende batterifabrikk.

Ved full kapasitet skal den norske fabrikken kunne produsere 500.000 til 600.000 batterier hvert år. Hvis alt går etter planen, skal dette kunne skje allerede i 2023. Det er fortsatt tidlig i planleggingen. Planen er å starte promoteringen av et ferdig konsept mot europeisk bilindustri allerede fra midten av 2020.

Powered by Labrador CMS