Annonse
PÅSTANDER MÅ NYANSERES: Det er urimelig å si at Nav sviktet under koronakrisen, mener Arbeids- og velferdsdirektør Sigrun Vågeng Foto: Stian Lysberg Solum / NTB scanpix
Nav

Umulig å behandle koronasøknader innenfor normal saksbehandlingstid

I innlegget skriver hun at Aftenposten kommer med urimelig kritikk når de på kommentarplass hevder at Nav sviktet da koronakrisen traff Norge.

På to måneder, fra mars til mai, mottok Nav 450.000 søknader om dagpenger, noe som utgjør tre ganger så mange mottatte søknader som i hele 2019. Alle disse søknadene må behandles manuelt, og alle skal behandles innen slutten av juli. I tillegg har antallet søknader om sykepenger og omsorgspenger økt etter koronakrisen. Det er realiteten for Nav i disse dager.

«I sum opplevde Nav en tsunami av søknader som det var umulig å håndtere innenfor normal saksbehandlingstid», skriver hun.

I dag behandler de seks ganger så mange søknader som før koronakrisen, det kommer frem i innlegget.

To grunner til lang ventetid

I tillegg til et høyt antall søknader, er det ifølge Vågeng særlig to grunner til at behandlingen tar lang tid. For det første fordi søknadene må behandles manuelt. Det skyldes ifølge Vågeng «et komplekst regelverk som det ikke er mulig å automatisere på kort sikt».

For det andre har stortinget vedtatt en ordning for lønnskompensasjon til permitterte, som krever utvikling av en komplett saksbehandlingsløsning, som skal sikre korrekt behandling.

Til nå har Nav utbetalt 8,5 milliarder kroner i dagpenger.

Annonse
Annonse
Annonse